Съдът отмени цената от 1,60 лв. за билетчето за градския транспорт в София

Наредбата била икономически необоснована, алармира зам.-председателят на СОС от БСП Милка Христова

04.02.2022 | 13:01 Редактор: Здравко Черкезов
Съдът отмени цената от 1,60 лв. за билетчето за градския транспорт в София

Административният съд в София отмени Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столичната община в частите ѝ, касаещи цената на еднократното пътуване от 1,60 лв. и на всички останали превозни документи, както и на правилата, по които се образува размерът на тези цени. Това обясни Милка Христова, заместник-председател на СОС от БСП и адвокат по делото срещу решението на Столичния общински съвет, с което беше приета тази Наредба.

"Изключително съм удовлетворена от факта, че съдът е възприел възраженията ми за допуснатите нарушения при определяне размера на цените на превозните документи, които ги правят икономически необосновани и незаконни", изтъкна Христова, цитирана от пресцентъра на БСП.

Едно от възраженията ѝ е свързано с факта, че цената на билета от 1,60 лв., въз основа на която се определят и всички останали цени на превозните документи, е определена на база реализирани 288,837 млн. лв. приходи, разделени на 415,592 млн. пътувания. Но по делото се установи, че пътуванията са 531,565 млн. броя, тоест с 21% повече.

"Използването на намаления брой пътувания на практика обаче води до 23% по-висока базисна себестойност на цената на билета от реалната", обясни общинският съветник.

По думите ѝ приетият разходно ориентиран модел позволява и допуска необосновано увеличаване на разходите на ЦГМ от 13 млн. лв. за 2015 г. до 24,8 млн. лв. за 2017 г.

Съдът е възприел и възражението на адвокат Христова, че в стойността на цената на превозния документ, заплащан от пътниците, неправилно е включена "разумна печалба" от 5%. Тя се покрива от субсидията, което води до нейното двойно плащане.

Възприет е и доводът на Милка Христова, че заложената рентабилност при определяне на цената е в противоречие с европейските правила и регламенти, които изискват общественият пътнически превоз да гарантира, че услугата е на по-ниска цена от тези, които се определя само от пазарните механизми.

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК


5
29 rate up comment rate down comment 24
Теодор
преди 2 години
Тук някой подхвърля едни числа без да мисли.Първо: ако следваме логиката на ценообразуване 288 837 млн / 415 592 млн =0,70 лв за билетче. Но имаме реално повишено ползване от 531 565 млн., което НЕ Е 21%, а е близо 28%.Т.е. при по-силно ползване билетчето трябва да е 1.84 лв.Второ: логиката е безумна, защото или в нея не са отчетени разходите или статията е пропуснала още факти тъй като е писана от заспал дежурен журналист Сигнализирай за неуместен коментар
4
30 rate up comment rate down comment 6
123
преди 2 години
Е ами не какво от това, а г-жа Кмета на София да възстанови разликата, тя знае от къде, та сега като има основание за поскъпване , да се компенсира. Сигнализирай за неуместен коментар
3
8 rate up comment rate down comment 4
Csipion
преди 2 години
Вие двамата сте, експерти,личи си... Сигнализирай за неуместен коментар
2
7 rate up comment rate down comment 9
Симеон
преди 2 години
Точно, под предлог, че има фактори, които правят билетчето по-скъпо, отколкото реално трябва да бъде, се стига до преразглеждане на цената, която при сегашните цени на тока, няма как да стане по-малка. За Декември месец 2021 четох, че разходите за метрото са 3 пъти по-високи от тези за 2020. Сигнализирай за неуместен коментар
1
43 rate up comment rate down comment 5
Ицхака
преди 2 години
и какво от това? Дава се повод на Данчето да преразгледа цената на билетчето съобразно текущите разходи. И ново решение - токът е поскъпнал, горивата, заплатите на шофьори и кондуктори, нови автобуси дойдоха - раз прас - 2.50 вместо 1.60 и този път ще е законосъобразно. Сигнализирай за неуместен коментар