Аферата "Хидрострой": Велико Желев е обвинен и е в ареста, издирват съучастниците му

"При строежа на Северната скоростна тангента е имало компромиси със здравето и живота на хората", смята Диана Русинова

07.03.2023 | 18:50 Редактор: Петя Кръстева

Бизнесменът Велико Желев и още двама души се разследват за нанасяне на телесна повреда на бивш техен служител и изнудване. Собственикът на "Хидрострой" беше задържан снощи в София. 

Той беше отведен в ареста от офиса си в София около 22:30 часа в понеделник вечерта. Претърсена беше и вилата на строителния предприемач в курорта "Св. св. Константин и Елена". Велико Желев вече е с повдигнато обвинение за изнудване, други две съпричастни лица се издирват от МВР. 

"Първоначално разследването е било образувано за телесна повреда, в момента е преквалифицирано за изнудване, иззети са веществени доказателства, документи, компютри", поясни зам.-районният прокурор Борислав Георгиев. 

Изнудваният мъж е бивш служител на "Хидрострой", той е принуждаван да подпише документи с невярно съдържание, чрез които да поеме имуществено задължение в размер на 68 хил. лв. За да го принуди да подпише, бизнесменът му нанесъл побой. Велико Желев е бивш началник на агенция "Пътна инфраструктура". Негова е и компанията "Хидрострой", която е един от изпълнителите, получили от държавната компания "Автомагистрали" поръчки по т.нар. "инхаус процедури" - процес на директно възлагане без провеждане на конкурс. 

Консорциум от фирми, начело с "Хидрострой", изпълни и проекта за Северната скоростна тангента в столицата, за която преди дни регионалният министър Иван Шишков обяви, че липсва около 1/3 от асфалта 

"Дебелината на асфалта би трябвало да бъде между 25-30 см и след това, като сметнем, че е трябвало да бъдат сложени, са сложени най-вероятно 14-15 см, тоест някой е спестил от асфалта. Европейската прокуратура ще се заеме с проверката на този път и вярвам, че всички факти ще излязат наяве и ако има виновни, те ще си понесат вината.  Този път е пуснат от Държавната приемателна комисия, тя е удостоверила, че той е годен за употреба, имало е независим надзор – испанска фирма, която на практика трябва да знае всяко едно камъче къде се намира. Уви, 6-7 години по-късно се оказа, че е имало големи компромиси за живота и здравето на хората", категорична е Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.

Фирми на Желев участват и в строителството на автомагистрала "Хемус", където "Хидрострой" е вторият най-голям получател на авансови плащания. Макар от прокуратурата да не разследват бизнесмена за нарушения в пътното строителство, часове преди ареста в понеделник държавното обвинение поиска от МВР и от Министерството на регионалното развитие информация за нередности в строителството на пътища, включително и по отношение на магистрала "Хемус" и на Северната скоростна тангента на София. Вътрешният министър заяви, че трябва да се търси връзка между проверките и производството срещу бизнесмена. 

"Има установени авансови плащания за 48 млн., които касаят един от споменатите от мен лотове на АМ "Хемус". Ясно е кой е бизнесменът и кое е дружеството - не останаха много неизяснени обстоятелства. Не чух да се коментира има ли връзка между двете производства", коментира министър Демерджиев. 

Разследването по случая продължава.

Вижте повече в репортажа на Борислава Алексова.

Снимка: БГНЕС


1
0 rate up comment rate down comment 0
Hellboi
преди 1 година
Ами тези от приемателната комисия няма ли да ги арестувате, те или са взели пари, или някой отгоре им е казал какво да правят, който суъответно също е взел пари. Сигнализирай за неуместен коментар