Учени откриха скрит ген в генома на SARS-CoV-2

Все още няма ясна информация каква е ролята му

12.11.2020 | 23:59 Редактор: Ралица Братанова
Учени откриха скрит ген в генома на SARS-CoV-2

Скрит ген в генома на вируса, причинил пандемията през 2020 г., откриха учени от няколко института. Сегментът от генетична информация, досега не е получавал вниманието на учените, но може би играе важна роля за размножаването на вируса, потискането на имунната система или разпространението на заразата.

Новооткритият ген е пример за препокриващ се ген. Той е наречен ORF3d. Анализирайки база данни, учените установили, че подобен ген бил откриван и преди, но в друг вид коронавируси, заразяващи панголини. Това довело до грешната му класификация. ORF3d, наличен в другите коронавируси, дори и SARS-CoV, не е същият. Той произвежда напълно различни продукти от ORF3d в SARS-CoV-2. Двата гена не трябва да се бъркат.

Препокриващ се ген или "ген в гена“, представлява серия от нуклеотиди, образуващи няколко гена, но действайщи и като самостоятелен такъв.
Заради огромното си генетично наследство, вируси като този са предразположени към "генетични трикове“. Коронавирусите и конкретно SARS-CoV-2 и роднините му са едни от вирусите с най-голяма генетична информация, намираща се в РНК, пише Puls.bg.

Откриването на подобни гени е затруднено, тъй като компютърните софтуери, проследяващи генома, обикновено ги пропускат. Те различават отделните гени, включени в последователността, но не и тяхната обща секвенция. Вследствие, вирусите могат да запазят скрита важна информация, което да усложни проблема.

Все още няма ясна информация каква е ролята на гена. Проучването за причината той да е там и ролята му продължава.

Нещо, което учените открили при работа с пациенти с Ковид-19, е, че скритият ген предизвиква образуването на антитела и имунна реакция. Дали ще се активират и т-лимфоцити и какви други цели има генът все още не се знае – може да бъде основен проблем, а може и да няма никаква значимост. „Не знаем функцията му, нито клиничната ѝ стойност все още.“ споделя Чейс Нелсън от американския националноисторически музей.

Учените предполагат, че щом генът остава скрит от Т-клетките, той все пак най-вероятно има значение. Знаейки само 15 гена от генома на вируса, откриването на още един, и то препокриващ се, със сигурност е голямо откритие.

Снимка: Pixabay