Скенерът на летище Шарм-ел-Шейх се изключвал, за да пести ток

АП: сигурността преди качване на борда е основната тревога

08.11.2015 | 10:25
Скенерът на летище Шарм-ел-Шейх се изключвал, за да пести ток

Летището в египетския курорт Шарм-ел-Шейх отдавна е установявало пропуски в сигурността, включително неработещи скенери за багаж и небрежни проверки на входа за доставка на храна и гориво за самолетите, съобщи АП, цитирайки представители на охраната.

Още по темата

Сигурността на летището се превърна в основна тревога в хода на разследването на катастрофата на 31 октомври на руския самолет 23 минути след излитане, при което 224 души на борда загинаха. САЩ и Великобритания вече съобщиха, че вероятно причината за трагедията е бомба на борда, а Русия спря всички полети до Египет до подобряване на мерките за безопасността.

Агенцията цитира седем представители на охраната на летище Шарм-ел-Шейх, пожелали анонимност, защото нямали разрешение да говорят. Неколцина казаха, че неработещият скенер е бил докладван, но не е бил сменен.

Един от тях посочва практиката на подкупване на зле платените полицаи, следящи рентгените. „Не мога да ви кажа колко пъти съм засичал чанти, пълни с наркотици или оръжие, които ги пускат за 10 евро“, казва той, цитиран от АП.

Министърът на авиацията на Египет и неговият говорител не са дали коментар. Президентът Абдел Фатах ал-Сиси каза, че британските власти са изпратили специалисти по сигурността да проверят летището преди 10 месеца. След проверката с египетските власти са били доволни от резултатите.

Говорител на британското Министерство на транспорта не коментира какво е открил екипът, съобщава АП. Британският министър на транспорта Патрик Маклафлин каза пред ББС в петък, че британските власти са правели допълнителни проверки на полетите „защото не бяхме напълно доволни от проверките“.

Всички куфари и чанти минават скенер при влизане на пътниците в летището и ръчният багаж минава втори скенер на гейта преди качване на борда. Скенерът за чекиран багаж обаче често не работи, съобщава АП, цитирайки всички служители на летището, с които агенцията е говорила.

Един от тях е казал, че авариите на 10-годишния CTX-скенер са се дължали на неправилна употреба – „човешка грешка“, казва той, а не технически проблем.

„Виждал съм как го изключват, за да не хаби ток“.

Друг служител казва, че служителите се стараели скенерът да работи винаги, когато има проверка от международни експерти.

„Грижим се само всичко да изглежда добре“, казва той. „След като началниците чуят, че ще има нещо, изведнъж всичко се оправя.. Иска ни се да имахме проверки всеки ден“.

Няколко представители на летището са казали, че „не е важно“, че машината се чупи, защото когато работи се ползва само за проверка на част от багажа, не всичко.

Скенерът е един от петте машини, дарени от Великобритания, както и един скенер на летището в Кайро, но само за сканиране на багажа за Лондон и Париж, според двама представители на охраната там. В Шарм-ел-Шейх селективното използване на скенера става още по-рядко, са казали трима представители на сигурността за АП.

Представители от летище Шарм-ел-Шейх казват, че проверки често не се правят на служебния вход, откъдето се доставя кетъринга и горивото. Охраната на гейта често не правела пълни проверки, защото познавали доставчиците, казват официалните неназовани представители. Често охраната е получавала подкуп под формата на храна, за да пусне камионите без да ги провери, за да стане по-бързо.

„Няма да проверявате приятеля си или негов приятел“, казва един от източниците на АП. „Грубо е“.

Пенсиониран висш служител на Министерството на туризма в Египет, Магди Салим каза, че летищната охрана често пренебрегва проверките за приятели и колеги и дори някой път не претърсва хората „за да им спести време, ако изглеждат елегантни или когато слизат от скъпа кола“.

„Процедурите по сигурността в Египет са почти винаги лоши“ и пълни с „пропуски“, каза Салим.

В събота сутринта ръководителят на разследващия екип Айман ел-Мукадем каза, че на записа от втората черна кутия е бил открит шум преди самолетът да се разпадне. Съобщението засили американските и британски подозрения, че може да е свален от бомба.

Ел-Мукадем обаче предупреди, че е рано да се каже кое е причинило взрива на самолета по време на полет и обясни, че се прави анализ на шума.

„Всички хипотези се проверяват.. може да са литиеви батерии в багажа на един от пътниците, може да се експлозия на резервоар за гориво, може да е умора на метала, може да е взрив на нещо“, каза той пред репортери на пресконференция в Кайро, цитиран от АП.

Русия праща експерти по сигурността

От Русия за Египет излетя група експерти по сигурността, която ще проверява сигурността на летищата в страната, съобщи вицепремиерът Аркадий Дворкович от летище Внуково, предава РБК.

Втора група ще излети по-късно в неделя. В екипите са включени представители на Росавиация и специалните служби, каза Дворкович.

И трета група руски експерти ще бъде изпратена в Египет, за да проверява сигурността на летищата в цялата страна.