5 млрд долара би струвало на Google делото на ЕС за измама

Кори Джонсън Bloomberg West и Дейвид Коток, Cumberland Advisors

16.04.2015 | 10:27
5 млрд долара би струвало на Google делото на ЕС за измама

ЕС обвини Google Inc на 15 април в измама на потребителите и конкуренцията чрез разкриване на резултати от онлайн търсене, които фаворизират собствената му услуга за електронно пазаруване.

Обвинението е резултат от 5-годишно разследване, което може да промени правилата на онлайн бизнеса, съобщава Ройтерс.

ЕС започна ново антитръстово разследване на мобилната операционна система Android, ключов елемент от стратегията на Google да запази приходите си от онлайн реклама, след като хората се пренасочиха от търсене от десктоп през браузър към апове за смартфон.

Антитръстовата сага

През март 2015 Федералната търговска комисия на САЩ /FTC/ сподели без да иска с WSJ документ с резултатите от едногодишен анализ на бизнес практиките на Google.

Отделът за защита на конкуренцията на FTC препоръчва комисията да предприеме правни действия срещу Google в три области, свързани с рекламните практики на търсачката и начина, по който използва съдържание от други сайтове, за да стимулира собствените си оферти за продукти.

Заключението на доклада включва оценката, че поведението на Google "води и ще води към реални вреди за потребителите и иновациите на пазара на онлайн търсенето и рекламата".

За най-тежкия проблем в разследването - дали Google незаконно е подменил резултатите от търсенето в полза на собствените си продукти - авторите на анализа казват, че FTC няма да заведе дело, но "се разминава на косъм".

В доклада е записано, че "Google се намира в уникалната позиция на създаде или разруши всеки уеб базиран бизнес".

Коментар за Bloomberg от Сан Франциско на Кори Джонсън от Bloomberg West и от Ню Йорк на Дейвид Коток, председател на Cumberland Advisors

 

Каква би била сумата, ако ЕС спечели срещу Google?

 

Кори Джонсън, Bloomberg West: Около 10% от приходите, или около 5 млрд долара, което не е нищо.

Това са много тежки обвинения, при това са само върхът на айсберга.

ЕС обяви, че не само търси какво е направил Google за пазаруването, тук става дума за тяхната търсачка. Ще се ровят и в други неща.

Например как компанията работи по настройките на Android.

Как използват приложенията, при което подкрепят партньори на Google - например да се използват Google Maps, Google Mail и други, които идват с Android.

 

Защо за вас това е важно като инвеститор?

Дейвид Коток, председател на Cumberland Advisors: Винаги се тревожим за големите политически сили. Социално ориентирани структури, които преследват големи, успешни компании. Определено Google е успешна компания и има защо.

Въпросът е кой е следващият?

Къде искаме да избегнем неприятности? Какво да направим като инвеститори, ако това е целта на икономиката. А това виждаме в ЕС.

Въпросът към Кори е кой е следващият?

 

Още по темата

Кори Джонсън, Bloomberg West: Интересно е.

Имаме безпрецедентен случай, в който FTC /Федералната комисия по търговия/ случайно попадна в ръцете на WSJ.

Вестникът надлежно го отпечата. За което съм им признателен.

Документът - .pdf - е удивителен..

Вижте какъв е рискът - клиентите на Google, хората, които използват търсачката, които вярват в продукта и смятат, че получават най-добрите резултати, като погледнат фактите, виждат, че не е така.

Това научаваме от доклада на FTC.

Според него Google не дава винаги най-добрите резултати за клиентите.

Някой път фаворизират собствените си резултати, за които е платил повече, а не са най-добрите резултати за потребителя.

Всъщност вижте това.

Google пусна пресрилийз с линк към блог за цял свят. Това беше отговорът им на ЕС.

Там казва, че ако потребителите искат да видят полетна информация, те я получават.

И конкурентите ни от Kayak са добре. Ако напривет същото търсене в Kayak, ще видите, че има и по-евтини полети, които в Google не се виждат.

Мисля, че повечето потребители на Google го знаят.

Това послание - че резултатите от търсенето в Google не са най-добрите - би могло да навреди на бизнеса им в дългосрочен план.

 

Значи FTC трябва да действа отново? Трябва ли да направят нещо?

Кори Джонсън, Bloomberg West: Едва ли ще направят нещо, няма да си променят мнението. Докладът, който изтече случайно и това, което извади ЕС е вредно за Google.

И да, и за FTC.