Астрономи заснеха раждането на планета за първи път

Учените са заснели газов гигант в процеса на неговото формиране около младата звезда LkCa 15

20.11.2015 | 12:42 Редактор: Ирина Георгиева
Астрономи заснеха раждането на планета за първи път

За първи път астрономи заснеха раждането на планета, пише The Independent. Международен екип учени пряко са наблюдавали процеса - как прах и газ се натрупват, слепват и формират нов обект.

Учените са открили 1900 планети извън нашата Слънчева система, но всички от тях са се формирали, а процесът им на раждане никога не е бил документиран.

Въпреки това е намерена младата звезда LkCa, която се намира на 450 светлинни години от Земята, която изглежда е на път да създаде собствена планета. В системата на звездата има огромен диск от прах и газ, които се движата така сякаш е на път "да се роди нещо ново".

Около новородените звезди често има такива дискове - те са суровият материал, от който се формират планети. Стари изследвания също са засичали големи празнини в някои дискове, вероятно причинени от натрупващи материя планети. Учени дори са наблюдавали асиметрия и топлинни следи, които се обясняват с образуването на небесни тела в празнините.

Такава празнина съществува и в диска на LkCa 15 и там през 2012 година на разстояние от около 16 астрономически единици е открита гигантска протопланета, обозначена като LkCa 15b.

"Това е първият път, когато можем да отразим процеса на формиране на планета. Затруднението идва от това, че въпреки наличието на конкретни доказателства, винаги може да има алтернативно обяснение за движението на праха и газа." - съобщи австралийският астроном Питър Тътхил от Университета в Сидни в изявление.

"Вълнуващо е, тъй като за пръв път сме в състояние директно да заснемем образуване на планета. Това ни предоставя система, която да следваме в бъдще - в дъбочина, за да разберем детайлите от процеса на формиране на планети." - допълни ръководителят на изследването Стефани Селъм от Аризонския университет в САЩ.

Нова техника позволява на учените да заснемат снимки на обекти, които са близо до съседна звезда. Въпреки това е трудно да се установят такива обекти заради атмосферата около тях.

"Когато погледнеш към земната атмосфера това, което виждаш е смесването на студен и топъл въздух по много бурен начин, което го кара да блести подобно на звезда. За голям телескоп това е много драмаично и образът на снимката е ужасен." - коментира проф. Леърд Клоуз (Laird Close), който участва в проучването.

Сравнително новият телескоп Large Binocular Telescope е специално проектиран да опреснява образа на такива обекти, давайки възможност на учените да ги виждат много по-добре. Екипът е потвърдил съществуването на газовия гигант чрез директно заснемане на водород-алфа фотони - тъмночервена светлина, която се излъчва, когато свръхнагорещен материал се натрупва, формирайки планета.

"Фантастично е да видите как тези инструменти ни позволяват да направим такива вълнуващи открития." - коментира проф. Тътхил.

Докладът "Оформянето на пропланета в диска около the LkCa 15" е публикуван в списание Nature.