Майстер: Големите европейски авиокомпании трябва да се преструктурират

Николай Майстер, изп. директор на Intercapital Markets

01.04.2015 | 13:38 Редактор: Дориана Ранкова
Майстер: Големите европейски авиокомпании трябва да се преструктурират

В повечето случай досега катастрофите не са довели до фалит на авиокомпании, коментира Николай Майстер, по повод инцидента с Germanwings.

Например катастрофата на полет Swissair 111 през 1998 година, не е причината за фалита на компанията през 2002 година. Проблемите на Swissair са свързани с дългове и недостатъчно добър мениджмънт, допълни Майстер. Компанията обаче и случая с инцидента, са добър пример за партньорството между компании в сектора. Конкретно това с Delta помага за излизането на Swissair от катастрофата, като  компанията, която може да овладява критични ситуации.

 

Реакцията на борсата обаче не закъснява обикновено, коментира Майстер, и е редно в такива ситуации търговията да бъде спряна. При голямо отклонение в цената се смята, че информацията е оскъдна и не е достъпна и равна за всички пазарни участници. Проблем са другите канали, по които могат да се закупят акции, а те не могат да бъдат ограничени. 

 

Основните разходи на авиокомпаниите са за труд и гориво. В сектора повечето оператори хеджират горивото. При компаниите, които са хеджирали поне за година напред, ползите от ниските цени на петрола ще се проявят около година по-късно, обясни Николай Майстер. 

 

Интересни за инвеститорите, според специалиста, са компаниите, при които има ясен растеж, както и новите на пазара. Трите големи компании на европейския пазар (Air Frace-KLM, Lufthansa и International Consolidated Airlines Group ), които не са изчистили проблемите си и не са преструктурирали трайно разходите си, все още се борят за своето оцеляване.

 

В предаването може да видите графики на акциите на Air Frace-KLM, Lufthansa и International Consolidated Airlines Group ((British Airways). По тях Николай Майстер дава пояснения защо представянето на Air Frace-KLM и Lufthansa се отличава от това на IAG ясно от есента на миналата година. И още - каква е конкуренцията в Азия и как изглежда новият ред на пазара воден от нискотарифни превозвачи.

Investbook, предаването за бизнес и инвестиции, с водещ Дориана Ранкова