В. Вачков: Според пророците на дигиталното бъдеще вестниците са обречени да изчезнат

Образованието е едно от малките неща, за които средните и висши класи в световен мащаб биха могли да плащат за повече

05.10.2015 | 18:52 Редактор: Ирина Георгиева
В. Вачков: Според пророците на дигиталното бъдеще вестниците са обречени да изчезнат

Според пророците на дигиталното бъдеще вестниците са обречени да изчезнат. Това коментира журналистът и редактор на в-к Лидове Новини, Чехия Веселин Вачков по време на конференцията "Образование и медии", организирана от Bulgaria ON AIR и Bloomberg TV. По думите му през последните години тиражите на вестниците и списанията в Северна Америка и в Европа падат, последвани от смаляващи се рекламни приходи.

Вачков отбеляза, че вестник "Лидове Новини", Чехия е стара медия, основана преди 122 години - през 1893г.

"Работя вече 20 години във вестник, който има параметрите на издание, което отдавна трябваше да е фалирало и спряло да излиза. Вместо това през последните две години расте тиражът ни и абонаментите и се подобрява цялостният икономически тираж. Както успехът на един продукт, успехът не се дължи само на един фактор, а на редица параметри и финната им настройка." - добави Вачков.

Един от източниците за постигнатия ръст са образователните проекти в рамките на една комерсиална медия, коментира журналистът. По думите му всички вестници имат отдавна сайтове в интернет, който генерират сериозен трафик, приходите им са основно от реклама, а съдържанието - безплатно. 

"Тоест в дигиталния свят вестниците и списанията стоят на един крак, докато в реалния на два. Там имат приходи, както от рекламодателите, така и от читателите под формата на абонамент и печалби. В цял свят журналисти и издатели търсят свещенния грал на платеното съдържание, това, което да убедят читателите да платят за него в интернет. И това не е никак лесна задача." - обясни Вачков.

Вече е ясно, че потребителят би платил само за висококачествено съдържание, което е трудно за копиране и за репликиране, подчерта журналистът. Според него ясно е, че това не са и новините, а именно в търсенето се стига до образованието.

"Образованието е едно от малките неща, за които средните и висши класи в световен мащаб биха могли да плащат за повече. Освен това придобиването на квалификация вече не приключва само със съответното учебно заведение, а процес траещ през целия кариерен цикъл." - поясни Вачков.