Гърция ще остане в еврозоната: Coface

Анализ на риска 15 апр 2015

15.04.2015 | 13:51
Гърция ще остане в еврозоната: Coface

Гърция ще остане в еврозоната, прогнозира Coface в изследване, представено в София на 15 април 2015.

Компанията за анализ и управление на риска Coface има два сценария за Гърция - оптичистичен и песимистичен.

"По-вероятно е Гърция да остане в еврозоната", каза Милена Виденова, управител на Coface за България.

Според анализа Гърция ще постигне компромис с кредиторите си, а и ЕС не иска прецедент с излизането на страна от еврозоната. Анализаторите обосновават оптимизма си със стабилността на правителството в Атина.

Рисковият сценарий с банкова ваканция и нова валута е по-малко вероятен, смята компанията.

"Българските фирми, които работят с гръцки компании би трябвало да предвиждат авансови плащания поради вероятност от фалит" - каза Милена Виденова пред Bulgaria ON AIR.

Като риск за България тя посочи искането на гръцките власти за увеличаване данъка върху стокооборота на български фирми до 26%.

Една четвърт от банковите активи в България са притежание на гръцки банки, посочи още Виденова.

"Възстановяването е голямо предизвикателство и трудно ще се разграничим", смята управителят на Coface за България.

 

Гърция е първи търговски партньор на България с 11 000 гръцки компании, работещи на нашия пазар. Германските компании са 6000, посочи Виденова.

Най-голям дял в износа за Гърция от България има електроенергията с 5%, а най-голям дял във вноса за Гърция от България са нефтените масла с 18,5%.

Търговският ни баланс е положителен, с отчитане на годишен спад на износа за Гърция от 4,2% и на вноса от Гърция с 6,9%.

 

Coface представи анализ на риска и тенденциите в един ключов сектор и една ключова страна - авиосекторът и Гърция на 15 април 2015.

Анализът бе представен от Милена Виденова, управител на Coface за България и Здравко Иванов - главен анализатор на риска Coface България.

Авиоиндустрия: концентрация в сектора

В анализа за авиосектора Coface посочва Азиатско-Тихокеанския регион като зона с най-голям потенциал за ръст, основан на демографските фактори.

Като бариера за инвестициите в Европа Coface посочват ограничението от 49,9% от превозвачите да са собственост на местни лица, спрямо 25% в САЩ.

Coface предвижда силна конкуренция от страна на превозвачите от Персийския залив и ниско влияние на инцидента от Алпите със самолета на Germanwings.

Водещ критерий за развитието на сектора според анализа е наличието на платежоспособно население - силната средна класа, която се развива в Азия /Индонезия, Филипини, Тайланд, Китай, Индия/.

Изследването е базирано на данни от 16 компании, регистрирани в България.

Нискобюджетните компании /LLC/ остават конкурентноспособни.

В България има положителен тренд на авиопревозите на пътници.

Една трета от тях /29,9%/ са реализирани от български авиокомпании. Лидер с най-голям оборот е националният превозвач България Ер.

Целият коментар на Милена Виденова за риска в авиосектора - в предаването за авиация и авиоиндустрия Авиошоу за излъчване по ТВ на 18 април 16:20 и 19 април 10:30