Почти 40% от учениците са неграмотни по природни науки

Това е оценката от международното изследване Pisa, проведено миналата година

06.12.2016 | 18:24 Редактор: Ирина Георгиева
Почти 40% от учениците са неграмотни по природни науки

Тревожно ниска оценка на общата функционална грамотност на българските младежи поставя международното изследване Pisa, проведено миналата година. 

България е по средата на класацията по математика, четене и природни науки. 

Реално резултатите от изследването на Pisa, което оценява доколко учениците могат да използват знанията си в реалния живот са малко по-добри спрямо 2006 г., когато акцентът бе отново върху природните науки. Остава обаче по-нисък спрямо средния. 

Според образователния министър проблемът идва от семейната среда и начинът на преподаване.

"37,9% от младежите в България са функционално неграмотни по природо-математически науки. По четене и математика този процент е още по-голям. МОН не може да промени семейната среда. Училището трябва да е интересно и да научи учениците да мислят критично. Искам да помоля и вас, и политическите сили в страната да не употребяват данните за паника", коментира просветният министър в оставка Меглена Кунева.

Според данните българчетата между 15 и 16 години заемат резултати под средните по природни науки, математика и четене. На първите места са азиатските държави като най-добре се представя Сингапур. С подобни на нашите резултати са Румъния, Обединени арабски емирства, Коста Рика, Тринидад и Тобаго и други. Най-зле се представят Косово, Македония, Алжир и Доминиканската република.

"Важно е да се засегне не някой учител, че не е квалифициран. Важно е да се чуе, че има нови начини за преподаване", добави и заместник министърът на образованието и науката Диян Стаматов.

Според експертите на МОН децата от бедните семейства показват по-лоши резултати, но има изключения и във Виетнам, където 75% от учениците са се справили със задачите макар влошеното им финансово положение. Една от причините за това е и липсата на практика в училище.

"Много силно застъпила е фундаменталната подготовка на българските ученици за сметка на една по-активна практическа дейност особено в сферата на природните науки, която е изключително важна", коментира Светла Петрова от МОН.

С новите образователни промени, които реално ще започнат да дават резултат през 2018 г., българчетата да покажат по-добри знания.