Мобилната търговия става мейнстрийм през 2015: Колисън

Джон Колисън, президент и съосновател на Stripe

24.06.2015 | 11:43
Мобилната търговия става мейнстрийм през 2015: Колисън

Мобилната търговия става мейнстрийм през 2015, прогнозира Джон Колисън, президент и съосновател на Stripe. Колисън разговаря с Франсин Лакуа в студиото на Bloomberg TV в Лондон.

 

Защо Европа? Какво искате да направите? Вече сте в 18 страни.

Миналата седмица тръгнахме в Швеция. Швеция, Норвегия, Дания и Финландия. Stripe вече работи в тези страни. За нас северният пазар, както и Европа като цяло са много вълнуващи заради новата вълна технологични компании, които се раждат тук. В Швеция това са Spotify, тук във Великобритания - също. Например TakingOff. Много местни компании, които се развиват много добре.

 

Още по темата

Джон, вие как решихте коя страна следва и кой регион? Правителството ли ви търси? Говорите за частни компании - ако искате да премерите температурата - как го правите? Разчитате на вътрешното си усещане ли? Или нещо става в този регион, което ви говори, че трябва да сте там? Или пък гледате цифрите и графиките?

Ние сме насочени към интернет бизнеса. Stripe e софтуерна платформа, върху която изграждате своя интернет бизнес. Затова ние винаги търсим страните, където има големи, успешни интернет компании. Освен Канада, Великобритания стана първият ни международен пазар. И много бързо расте. Сега гледаме към повече части на Европа. В момента се интересуваме от ЮИ Азия и Латинска Америка. Но като цяло търсим места, където има големи, успешни интернет стартъпи.

 

Кажете ми как работите. Казвате, че през вас минават милиарди долари. Колко точно? Колко до края на годината?

Да, това е цифрата, която пуснахме - милиарди долари. И броят на търговците расте много бързо. Сега са десетки хиляди. Това, което много ни харесва е как бариерите пред стартирането на бизнес падат. Честно казано по-лесно е от регистрирането на мейл акаунт. Просто попълваш няколко реда онлайн и си готов да работиш. За разлика от преди, когато бе много трудно да си откриеш търговска сметка, което беше единствената реална опция.

Това, което ни вълнува е мащабът на броя на компаниите, които можем да подкрепим. Благодарение на Интернет можем да бързо да регистрираме хората.

 

Ако сравним Apple и вашия бизнес в последните няколко години - ефективността и бързината на промените е невероятна. Дайте ни пример как работи ApplePay. Вие сте на точното място и го виждате.

Да. Вижте, търговията днес спрямо преди пет години са съвсем различни. 2015 ще бъде годината, в която мобилната търговия ще стане мейнстрийм. Apple обявиха на WWDC, че виждат двукратни темпове на конверсия благодарение на ApplePay - това е страхотно. Ако говорите с някой онлайн търговец, ще ви каже, че да купувате през приложението е едно от най-трудните неща. Защото преди беше задължително да си напишеш всички детайли на малкия екран на телефона. С ApplePay просто натискаш с пръст и готово.

Ние работим и с Google по AndroidPay. И виждаме как всички тез проблеми започват да се решават. Преди мобилната търговия беше изключително сложна. А сега е много лесна.

 

Още по темата

Кажете ми какво мислят банките? Какво е отношението им към тези смущения, които предизвиквате?

На определено ниво Stripe e напълно ново начало от съществуващата система. То ви позволява да приемете кредитни карти и съществуващите инструменти за плащане. Така че в известна степен имаме банка. Ние все още работим с банковата система.

От друга страна обаче има известно смущение, което се забелязва като цяло. Самият аз бях в това положение преди, като предприемач. Открих, че да работиш с търговска банка, за да правиш бизнес онлайн е най-мъчителното нещо.

И затова наистина преди Stripe банките не успяваха да обслужат клиентите си - да им осигурят услуги, с които лесно да си управляват бизнеса онлайн.

Мисля, че това го виждаме и в други области. Фактът, че можеш да предлагаш финансови услуги в интернет напълно преобърна индустрията с краката нагоре. Стартъпи като TransferWise, които правят парични преводи в други валути го правят с много по-ниски разходи. Имате стартъпи, които правят потребителско кредитиране. В САЩ например имаме LendingClub, които използват модел за директно кредитиране.

Така че смятам, че е интересно да се види. Ако си в интернет, с мобилен телефони в джоба, можеш да предоставяш по-евтини финансови услуги - всички тези услуги, предоставяни от стартъпи - никоя от тях не е предоставяна от големи банки. Смятам, че това е интересно смущение.

 

Искате ли да растете? В момента сте насочен само към плащанията. Защо не тръгнете към финансите? Към някоя от областите, за които говорите?

Може би, някой ден ще го направим. Но има много да се работи още по плащанията. Като цяло ние виждаме проблема като последния проблем с гугълски мащаби в Интернет. Имаме глобална комуникационна мрежа, която позволява на всеки, във всяка страна, да изпраща информация на други хора.

Но после, ако се опитате да прехвърляте пари онлайн, оказва се че е много трудно дори да изпратиш мейл на хората във Великобритания. Заради границите и ограниченията. Ние се опитваме да осигурим безпроблемно пренасянето на пари онлайн. Смятаме, че плащанията са наистина голям проблем.

Нека ви дам някои данни. 2% от глобалните транзакции днес са онлайн. Това е. Всичко останало е офлайн.

Що се отнася до вашите кредити- сигурно ще стигнем там, но започваме от много ниско. Затова ви казвам, че 2015 ще бъде годината, в която мобилната търговия най-после ще тръгне нагоре. Всички тези компании, с които работим. Ние сме в предтестова фаза. Ние чак сега стигнахме дотук.

 

Какъв процент виждате до края на 2015?

До края на годината не съм сигурен дали ще напредна толкова. Дългосрочно, при 2% сега, ще успеем да харчим повечето си пари онлайн. Може да се спекулира дали ще бъдат 30 или 70%, но няма да е 2%.

 

Когато казахте, че може би ще се развивате още, но имате много работа сега тук, мислите ли за сливания и придобивания? Или само за органичен ръст?

Ние сме насочени единствено към плащанията в момента. Почти изцяло се развиваме органично. Най-вълнуващото в Интернет е, че можеш да управляваш тези услуги много по-ефективно, без да ти трябва търговски отдел на място, във всеки град. Можеш да предоставяш свободно услуги на всеки, който се включи по интернет и това е много по-ефективно.

 

Ами какво ще кажете за Силициевата долина? Вие сте ирландец, с вашия брат сте избрали Силициевата долина като място, където да развивате бизнеса си. Бихте ли взели същото решение и днес? Дали все още финансирането, подкрепата и технологичните кадри са най-важни?

Специално при Stripe причината да се изнесем от Силициевата долина беше следната. Ние предоставяхме услуги за технологичните компании. Беше полезно да сме край клиентите си. А пък в Силициевата долина има критична маса от технологични компании.

Когато човек си регистрира компания много зависи от таргета. Ако започваш компания за технологични услуги за европейските потребители, значи трябва да започнеш от Лондон. Ако правиш компания за услуги за технологични компании като таргент - Силициевата долина. Ако предлагаш услуги за медии - Ню Йорк. Нещо такова.

Важно е в каква индустрия си.

 

Джон, колко струва вашата компания? Чуваме много големи цифри - нещо като 5 млрд.

Силициевата долина и медиите постоянно се занимават с оценка на стартъпите. Смятам, че това е малко за съжаление. В края на краищата става дума за капитал.

Вътрешно ние се опитваме да останем силно фокусирани върху вътрешната метрика - приходите, броят на клиентите, тяхното удовлетворение. А като частна компания можем да си пазим тези метрики само за нас. Но понеже оценката е единствената метрика, която се признава навън, трябва да се състезаваш.

 

Много добър отговор. Накрая - въпросът на деня. Казахте, че сме в зората на мобилните плащания. След 10г. кеш или без кеш?

Кешът няма да си отиде до 10г., но смятам, че мобилната търговия ще бъде тук.