Най-важното за Tesla от създаването на компанията досега

Bloomberg представя пътя на компанията за разработка и производство на електромобили

01.05.2015 | 11:31 Редактор: Велко Каменов
Най-важното за Tesla от създаването на компанията досега

Tesla е основана през 2003 г. от приятелите инженери Мартин Ебърхард и Марк Тарпънинг. Те кръщават компанията си на името на физика Никола Тесла. Елън Мъск, човекът за когото се сещаме, когато чуем „Tesla”, става председател на борда на директорите и водещ инвеститор в компанията година по-късно. Той помага на компанията да набере 7,5 милиона долара в първия кръг на финансирането ѝ.

Първият модел на Tesla е Roadster. Електромобилът е захранван от литиевойонни батерии, като с едно зареждане може да измине разстояние от над 200 мили. Моделът обаче струва над 100 хиляди долара. На петата година от създаването на Tesla, Мъск става главен изпълнителен директор на компанията. Дотогава се смята, че той вече е инвестирал 70 милиона долара собствени средства в нея.

В ролята си на главен изпълнителен директор, Мъск представя втория модел на Tesla – Model S. Това е първият луксозен електромобил седан, а цената му започва от 50 хиляди долара.

През 2010 г. Tesla търси възможности за растеж. Автомобилният гигант Toyota инвестира в Tesla, помагайки на компанията да купи фабрика във Фримонт, Калифорния, в която да се произвеждат електромобилите. Същата година Tesla набира 226 милиона долара чрез IPO и се превръща в първата американска автомобилна компанията, която излиза на борсата, след Ford.

Три години след като Мъск представя Model S започват и продажбите му. Tesla представя и следващия си модел, който е клас SUV - Model Х. Освен това без много шум компанията започва изграждането на станции за зареждане на електромобилите си из цяла Kалифорния.

2013 г. е важна година за Tesla. Компанията е опасно близо до фалит и Мъск постига устна договорка с Goole за продажбата на борещия се за оцеляване автомобилен производител. В края на първото тримесечие обаче Tesla регистрира печалба за първи път, откакто излиза на борсата. Тогава Мъск прекратява преговорите с Google.  По-късно през годината има три случая, при които електромобили на Tesla Модел S се запалват след повреди в батериите. Tesla подсилва леглата за батериите на всички останали електромобили от модела, но въпреки това акциите на компанията продължават да поевтиняват.

Надявайки се да направи батериите по-евтини, през 2014 г. Tesla започва изграждането на фабрика за батерии в близост до Рино, Невада. През 2015 г, по пътищата вече има над 50 хиляди електромобила Tesla  и 419 станции за зареждането им.