От 50 до 200 лв. глоба за паркиращите в паркове и градинки

Общинските съвети ще определят цената за платено паркиране в града

07.05.2015 | 14:44 Редактор: Мариета Иванова
От 50 до 200 лв. глоба за паркиращите в паркове и градинки

Народното събрание одобри глобите за неправомерно паркиране върху тротоари, в градинки, детски площадки, паркове и други неразрешени за паркиране места да са от 50 до 200 лева. Това стана с промени в Закона за движение по пътищата, които се гледат на второ четене в пленарна зала, предава Investor.bg.

Същевременно се предвижда с наредба на общинския съвет тротоари, площади, улични платна и части от тях да може да се определят като зони за платено или безплатно паркиране.

Очаквано, фиксирането на глобите за неправилно паркиране предизвика най-оживен дебат. Не беше прието предложението на депутата от БСП Таско Ерменков да се прекрати обсъждането на точката и гласуването да бъде отложено до изясняване на окончателните позиции на депутатите, тъй като имаше няколко редакционни предложения за санкциите.

Припомняме, че на първо четене на закона беше одобрено глобата да е фиксирана на 200 лева, но между двете четения управляващите предложиха тя да бъде в диапазона 50 – 200 лева, по решение на общините, в зависимост от жизненото равнище на населението и наличните места за паркиране.

Георги Свиленски от БСП предложи долната граница на глобата да бъде намалена на 20 лева и наказанията да се фиксират в диапазона 20 – 200 лева. Предложението му не беше прието. Не беше одобрено и друго предложение на Свиленски – диапазонът на глобите за неправилно паркиралите по тротоари, в градинки и паркове да се определя от общинските съвети.

Депутатите не се съгласиха и с предложението на Рамадан Аталай от ДПС да отпаднат глобите за неправилно паркиране върху тротоарите в населените места, както и размерът на глобите да се фиксира на 50 лева.

Депутатите промениха думата „такса“ в Закона за движение по пътищата с думата „цена“, с което на практика узакониха платеното паркиране в градовете. Цената ще се определя от общините.

Дора Янкова от БСП предупреди, че промяната ще създаде „изкривен модел, натоварващ гражданите“, тъй като след местните избори през есента вероятно ще се пристъпи към увеличаване на цената в зоните за платено паркиране.

Депутатите отхвърлиха предложението на Патриотичния фронт Националната агенция за приходите (НАП) да контролира събирането на приходите от платените зони за паркиране в градовете. Искрен Веселинов от ПФ настоя, че общинските съвети няма да осъществяват достатъчно добър контрол и не може да се гарантира, че постъпленията от платеното паркиране ще се инвестират за изграждането на нови паркоместа и за поддръжка на местата за паркиране и за инфраструктурата.

Депутатите решиха също така да запишат в закона, че приходите ще могат да се събират от специализирано общинско звено или юридическо лице по Закона за обществените поръчки. Общинските съвети същевременно ще приемат годишен инвестиционен и бизнес план на търговските дружества и ще им възлагат задачи.

По време на дебата Станислав Иванов от ГЕРБ припомни, че при обсъждането е отпаднала идеята за концесия на местата за паркиране. Според него одобряването на инвестиционните планове от общинските съвети е достатъчна гаранция за какво ще се харчат приходите от платеното паркиране.

Депутатите не приеха и предложението на Петър Славов от Реформаторския блок да се отнема книжката на водачи, причинили пътно-транспортно произшествие със загинал или с нанесена телесна повреда. Славов настояваше свидетелството за правоуправление на водачи, причинили тежки инциденти, да се отнема до решаването на въпроса за отговорността им, но за не повече от година. По време на дебатите в зала той намали срока на 6 месеца, но въпреки това предложението му не срещна одобрение.