Кои сектори в Европа ще спечелят от споразумението с Иран

Отваряне на иранската икономика ще е от полза за някои сектори в Европа.

15.07.2015 | 16:05 Редактор: Велко Каменов
Кои сектори в Европа ще спечелят от споразумението с Иран

След постигането на споразумение за ядрената програма на Иран санкциите срещу страната може да бъдат вдигнати, което ще е от полза за някои сектори в Европа. Не е трудно да се досетим за петролните компании като BP, Royal Dutch и Shell. Те разполагат с активи и експертиза, които Иран иска. Като оставим тези компании настрана обаче, остават и други печеливши.

Иран не е имал достъп до стоки от Запада през по-голямата част от последните 10 години. Затова ще обърнем внимание на три специфични сектора. Първият е във Франция. От западните държави Франция има една от най-силните търговски връзки с Иран. Големите френски автомобилни производители Renault и Peugeot разполагат със сериозни производствени мощности на територията на Иран, които не работят, но след споразумението е вероятно отново да започнат дейност. Peugeot е една от компаниите, представител на автомобилната индустрия във Франция, която може да се възползва най-много от споразумението. Преди санкциите Иран представляваше вторият най-голям пазар за Пежо. Приходите за компанията от този пазар представляваха 13% от общите ѝ приходи преди продажбите да бъдат спрени през 2012 г. Прогнозите са, че продажбите на автомобили ще достигнат рекордни нива в Иран до 2017 г. Renault спря да изнася за Иран преди 2 години заради напрежението около ядрената програма на страната.

Вторият евентуален печеливш сектор са луксозните стоки. Отварянето на иранската икономика може да повлияе благоприятно на френски и италиански производители на луксозни стоки. Вероятно не по улиците на Техеран заради строгите правила за рекламите действащи в Иран. Вместо това тези компании ще се опитат да привлекат клиенти сред иранските туристи, които посещават по-либерални държави, като разположените на Персийския залив или европейските държави. Компании като Hermes и Prada вероятно ще са сред печелившите.

Последният сектор е тютюневият. Компаниите в този сектор също са насочили погледа си към иранското население, което пуши по около 53 милиарда цигари годишно. Иран е сред най-големите тютюневи пазари в Близкия изток. BAT – British American Tobacco - вече продава цигари, произведени в границите на страната. Анализатори от Bloomberg Intelligence казват, че най-добри възможности за инвеститорите ще предложат BAT, Phillip Morris, Japan Tobacco  и Imperial Tobacco.