Как да елиминираме стреса на работното място?

Лошата комуникация и прекомерното натоварване със задачи създават стрес на работното място

03.09.2014 | 16:32 Редактор: Ирина Георгиева
Как да елиминираме стреса на работното място?

Лошата комуникация, прекомерното натоварване със задачи и трудното изграждане на добри взаимоотношения с колегите създават стрес на работното място. Това показва проучване на Business Insider. Според бизнес медията чрез три малки стъпки може да се намали стресът на работа.

1. Колко време прекарвате над приоритетите си на работното място?

Всеки служител има приоритети на работното си място. Такива, които ще му донесат някакви дивиденти, бонуси и дори повишение. Въпреки това работниците трябва да се справят и с постоянното претрупване от работа, свързано с много време и енергия. Натоварването е още по-голямо и стресиращо, когато човек иска да избегне работното си място или просто има неща, които му отвличат вниманието му.

Ако се претоварвате, опитайте това: Разделете един лист на две равни колони. От лявата страна запишете най-важните си и големи приоритети - тези, които ще изпъкнат в годишния доклад на свършената работа. От дясната страна всеки ден записвайте ежедневната си работа и колко време ви отнема, за да я свършите. Направете равносметка колко време имате и отделяте за приоритетите си.

Какво забелязвате?

Ако има разминаване между най-важните задачи и ежедневните, то най-вероятно страдате от "работна инфлация". Това означава, че изпълнявате много задачи и работите до късно и въпреки това най-важните неща не са свършени.

От друга страна, ако обръщате достатъчно внимание на приоритетите си и оставяте ежедневната работа за по-късно и натовареността ще бъде по-реалистична.

Бонус: Ще се чувствате по-фокусирани и продуктивни.

Още един съвет: Ако сте мениджър и някой от служителите ви каже, че е претоварен с работата, то поискайте доказателства преди да продължите разговора.

2. До колко можете да комуникирате с колегите си?

Комуникацията. Тук е много подходящ цитатът на Джордж Бърнард Шоу: “Единственият най-голям проблем при комуникацията е илюзията, че се е провела.”  Не е ли така?

Слабата комуникация между и сред членовете на екипа (и шефовете) спъва работата и прави всичко по-трудно. Често, когато комуникираме с хората мислим за това, което искаме да кажем, а не върху това, което другият иска да чуе.

Например, всеки един от нас има различни силни страни, работен стил и характер. Нужно е да се научим да приспособяваме стила ни на комуникация към околните.

Регулирайте подхода си. Разпространявайте посланието си по-бавно, с по-голяма "социална грация" и се фокусирайте върху отнoшенията си с комуникатора. По този начин, той ще ви чуе по-добре. Тогава хората наистина ще те слушат, вместо да се чувстват изплашени и да търсят защита. Още по-успешно ще комуникирате, ако знаете и какво иска да чуе другият срещу вас.

Ако разгледате различните комуникационни стилове на работното място, можете да разберете как по-добре да изпращате послания. Никога не забравяйте, че хората, с които общувате не са длъжни да интерпретират съобщението ви. Ваша работа е да общувате по начин, който слушателите ви ще разберат.

3. Има ли действия, които да предприемете, за да засилите работните си взаимоотношения?

Нека си го признаем: Начинът, по който работата се върши до голяма степен е свързан както с работната среда, така и с взаимоотношенията между колегите. Ако между работниците няма "силна връзка" и уважение, то и работата ще страда. Лошите взаимоотношения на работното място създават негативна околна среда.

В една по-голяма компания има различни отдели, хора от различни поколения и култура. За да се намали стресът и да се изградят здрави връзки лесно различията могат да се превърнат в интереси, които да споделяте. Има много начини да изградите добра връзка с колегите - и то по лесен начин, който даже да не отнема време. Поне веднъж седмично излизайте с колеги на кафе или редувайте хората, с които обядвате. Комплиментите на работното място за добре свършена работа (с мярка) също правят добро впечатление.

Ако усетите конфликт между себе си и друг колега - не го избягвайте. Подкането го да разговаряте, да обсъдите и да изгладите различията си.

Сега сте подготвени да оцените работния си ден и да бъдете много по-обективни. Ако можете да се съсредоточите върху приоритетите си, ефективността на комуникацията, както и качеството на вашите взаимоотношения, то ще постигнете невероятни резултати.