Удоволствието да те тресне мълния

Всеки самолет понася поне един удар в годината, но без никакъв риск за пътниците.

18.05.2012 | 14:53
Удоволствието да те тресне мълния

Всеки пътнически самолет понася поне по един удар на мълния годишно, но това не носи никаква опасност за машината и пасажерите, твърди професор Ману Хадад от Кардифския университет. Хадад е част от новооткритата школа, специализирана в предпазването на въздушния трафик от природни феномени.

Според професора ударът на мълния е нещо обичайно, което се случва на всеки самолет средно веднъж в годината. „Практиката е самолетите да бъдат приземявани възможно най-скоро след удара, но това е по-скоро превантивна мярка. Светкавиците са с екстремно висока температура – до 30 000 градуса по Целзий, но обикновено единствената вреда, която нанасят, е лек белег от изгаряне на мястото на контакта - най-често на върха на някое от крилата. Електрониката днес е много добре защитена", уверява Хадад.

Според наблюденията на колегите му, ударите обикновено стават малко след излитане, когато самолетът все още е под нивото на облаците - на височина от 2 до 5 км.

„Не знам за съвременен случай, в който самолет да е паднал само заради удар от светкавица. Принципът на защита е същият като при автомобилите. И в самолета, и в колата седите в метална конструкция, известна като „клетка на Фарадей“, която ви предпазва. Днешните самолети са проектирани да издържат на напрежение 250 000 ампера, а това на мълнията рядко надхвърля 32 000", обяснява Хадад.

Единствената опасност би могла да дойде, ако мълнията порази носа на самолета, който е незащитен заради радарните устройства. Точно заради този риск обаче там са монтирани специални гръмоотводи. Според Хадад пътниците изобщо не усещат ударите, само седящите до прозореца могат да видят ярък проблясък на светлина. Повечето от тях намират преживяването за приятно допълнително вълнение.