За децата, които израснаха в България през 90-те години, Super Mario беше почти неизбежна част от ежедневието - трудно можеше да се намери момче или момиче, което да не е чувало или играло играта.
През септември 2025 г. тя отбелязва своята 40-годишнина.
Раждането на легендата
На 13 септември 1985 г. в Япония излиза Super Mario Bros. - видеоигра, която не само изстрелва Nintendo на върха, но и вдъхва нов живот на индустрията, намираща се в труден период. Четири десетилетия по-късно тя е в основата на най-продавания франчайз в историята, с над 800 милиона продадени копия по света.
Макар днес Марио да е сред най-разпознаваемите образи в попкултурата, началото му не е с това име. През 1981 г. той се появява като Jumpman в аркадната игра Donkey Kong.
Героят печели симпатиите на играчите и вдъхновява създателя си Шигеру Миямото да му посвети самостоятелна игра.
Любопитен факт е, че окончателното му име идва от Марио Сегале - собственик на американския офис на Nintendo, който по външен вид напомнял на персонажа.
Игра, която променя правилата
Миямото си поставя за цел да преосмисли така наречените "атлетически игри" - термин, с който обозначавал платформените игри с преминаване на нива.
След първия експеримент с Mario Bros. (1983), той създава Super Mario Bros. - цветна, динамична игра с хоризонтално движение на екрана и запомняща се музика от Коджи Кондо. Критиката я приема като шедьовър, а успехът ѝ поставя основите на множество други заглавия, включително конкурента Sonic.
Играта въвежда редица нововъведения: плавен контрол на скоростта, бонуси, които променят способностите на героя, и появата на Луиджи - братът на Марио, който позволява мултиплейър режим. Сюжетът, вдъхновен от Моряка Попай, представя класическия мотив за спасяване на принцеса - Баузър отвлича владетелката на Гъбеното кралство, а двамата водопроводчици се изправят срещу армията му, за да я освободят.
Най-успешният франчайз в историята
Super Mario Bros. продава над 58 милиона копия и държи рекорда цели 20 години, докато през 2006 г. е изместена от Wii Sports. В рамките на поредицата единствено Mario Kart 8 / Deluxe я надминава, с над 76 милиона продажби.
Общите продажби на игрите с Марио надхвърлят 800 милиона - повече от Pokémon, Tetris, Call of Duty или Grand Theft Auto, информира Money.bg
Днес франчайзът далеч надхвърля класическите платформи. Марио кара картинг, играе тенис, участва в олимпийски игри, а герои като Луиджи, Пийч, Йоши и Баузър получават собствени заглавия. Nintendo редовно обновява поредицата - от Super Mario 64 (1996) и Galaxy (2007) до Odyssey (2017) и Wonder (2023).
Възраждането на военните кораби в Европа води до завръщане на британските корабостроители
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“
Любимата TikTok звезда на Италия: 84-годишна баба призовава инфлуенсърите да работят
Вдовецът на Тина Търнър си има нова приятелка, влюбен е в 60-годишна американка
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Кадър на деня за 5 декември
S&P 500 отчита четвърти пореден ден на ръст и се повишава с 0,4% за седмицата
Всяко второ предприятие у нас разполага със собствен уебсайт
Гръцкият парламент одобри покупката на ракетни системи за 650 млн. евро от Израел