Борис Луканов: Технологиите са неизменна част от ежедневието на всеки професионалист

Традиционните форми на обучение също не бива да се пренебрегват, коментира експертът по онлайн маркетинг

20.11.2014 | 13:39 Редактор: Мариета Иванова
Борис Луканов: Технологиите са неизменна част от ежедневието на всеки професионалист

Перспективите пред онлайн обучението в България предстои да се развиват, смята експертът по онлайн маркетинг Борис Луканов. В интервю за www.bgonair.bg той коментира още, че инвестирането в интернет маркетинг не остава невъзнаградено.

Ето и пълния текст на интервюто:

Какво е мястото на технологиите в придобиването на нови умения и знания в България?
 
Живеем в толкова динамично време, че ако не следиш ежедневно или поне ежемесечно какво се случва в твоя бранш, рискуваш да изостанеш сериозно в професионалната си квалификация. Интернет ни дава невероятни възможности да следваме авторитетните източници в нашата сфера, да посещаваме уебинари, онлайн курсове, да дискутираме в специализираните мрежи и форуми. В този смисъл, познаването на съвременните технологии е задължително за всеки, който има претенции, че е сериозен професионалист.

Но в никакъв случай не бива да пренебрегваме и класическите форми на обучение – лице в лице, преподавател – обучаем.

То носи много допълнителни ползи, дълбочина на знанията и допринася за подобряване на практическите умения.

Какъв е делът на обучението онлайн в процеса на придобиване на нови знания като цяло? Имате ли наблюдение за развитието на онлайн обучението в България през последните години?
 
Според мен този тип обучения в България е все още в началото си, тепърва му предстои да се развива по-сериозно.
Ние в ITraining например, предлагаме и онлайн форми на обучения, но интересът към тях не е особено голям, за сметка на класическите. Това се отнася както за корпоративните, така и за индивидуалните ни клиенти. Може би, все още стереотипът „преподавател – курсист в залата за обучение“ е силен и се смята, че така проведени обученията са по-ефективни.

Как интернет маркетингът влияе на представянето на компанията от гледна точка на приходи и печалба? Или как компанията печели от вложенията в интернет маркетинг – у нас?

Не бива да забравяме, че интернет маркетингът е само част от общия маркетингов микс, който пък трябва да се подчинява на бизнес стратегията на компанията. Дигиталният маркетинг не бива да се приема като някакъв магически инструмент, който ще ви изстреля в облаците, далеч пред конкуренцията.  Но гарантирам, че ако той отсъства от маркетинг микса, при други равни други условия с конкурентите ви, ако не днес, то утре, ще се озовете на опашката в съответната пазарна ниша.

Днес, ако ви няма в интернет, все едно не съществувате.

В този смисъл, влагането на средства от маркетинг бюджета в интернет, е важна инвестиция, която ако е направена професионално, задължително ще донесе на компанията и задоволително ниво на ROI. Доколко това се случва в България – все още не се случва с темповете и мащабите, които ми се иска, но посоката е тази.

Още за тенденциите в онлайн  маркетинга може да прочетете в първата част на интервюто с Борис Луканов- тук.

Какво мислите за първия софтуерен университет в България по отношение на придобиване на умения и образоване на нужните за пазара специалисти?

Горещо подкрепям инициативите на Светлин Наков, особено това негово най-грандиозно начинание – създаването на Софтуерния университет. С него сме ментори в Националната ученическа академия „Аз мога тук и сега“ и често сме разговаряли, включително и с учители, преподаватели в сферата на информационните технологии и изводът винаги е бил, че все още в България нито средното, нито висшето образование в IT сферата е на нивото, което изисква съвременното развитие на пазара в у нас, липсват добре подготвени ИТ специалисти и искрено се надявам и пожелавам на Светлин, Софтуерният университет да запълни тази празнина.


Борис Луканов е експерт по маркетинг, реклама, връзки с обществеността, комуникации и медии. Заемал е мениджърски позиции  в агенции за ПР, реклама и криейтив, сред които „IntelDAY Solutions”, LagOS Design”, „IDEA International” и др. Бил е лектор по „Публични комуникации“ към Пакта за стабилност в Югоизточна Европа, има сериозен опит и в журналистиката. Повече от година е ръководил отдел "Нови медии" на БНТ. Съосновател на ITraining - компания за IT обучение, основно в сферата на Microsoft технологиите. (http://itraining.bg ).

Занимава се активно с уеб маркетинг, social media маркетинг и Уеб 2.0 комуникации; активен блогър. Най-популярният му блог е Boris Domain – The Marketing Creative Space (http://www.borisloukanov.com/ ). Има и собствена консултанска агенция – Marketing Creative Lab.

Бил е лектор на едни от най-авторитетните събития за дигитален маркетинг в България - WEBIT, SocialMe Workshops, K2Web, Интернет маркетинг с нулев бюджет и др. Лектор и ментор в "Аз мога - тук и сега" -  национална академия по Информационни технологии за ученици. Член на журито на най-авторитетния български уеб конкурс "БГ Сайт".
Сетифициран Google AdWords експерт и Inbound Marketing експерт.

Интересите му са насочени към ъндърграунд музиката и субкултурата като цяло, киното, театъра, модерния дизайн, технологиите и иновациите, психологията, литературата, свободата в интернет и хакерската етика, екологията, политиката, пиратските идеи, английския футбол и Дзен философията.

Mail: me@borisloukanov.com

Twitter: az_sum