Космическият телескоп Джеймс Уеб ще преобърне представите ни за Вселената

Френски астрофизик обяснява защо може да станем свидетели на раждането на звезди и галактики

23.12.2021 | 09:50 Редактор: Тодор Петров
Космическият телескоп Джеймс Уеб ще преобърне представите ни за Вселената

Какво е имало в началото на Вселената? Как са еволюирали младите галактики? Как изглежда раждането на звезда? За да се опита да изясни някои от тези мистерии телескопът Джеймс Уеб - най-голямата астрономическа обсерватория, изпратена в Космоса, ще излети в събота от Куру, Френска Гвиана.

Ако всичко мине добре, ще му е нужен месец, за да задейства петте обвивки на слънчевия си предпазител и голямото си огледало, направено от 18 шестоъгълни сегмента, за да достигне крайната си дестинация.

Напрежението за екипите, замесени в това общо приключение е голямо - американската космическа агенция (НАСА), канадската (ККС) и европейската (ЕКА). Бяха нужни повече от 30 години разработване, за да бъде завършен този проект с общ бюджет 10 милиарда долара.

Телескопът Хъбъл, който обикаля орбита на 590 км от Земята в продължение на 31 години, позволи достъпа до една непозната част от Вселената. Джеймс Уеб, с диаметър 6,5 метра (срещу 2,4 за Хъбъл), ще улавя повече светлина и ще наблюдава с ненадмината резолюция.

"Колкото по-далечен е един обект, толкова по-слаба е светлината от него. И с разширяването на Вселената видимата светлина в продължение на всички тези години достига до нас като инфрачервена", пояснява Пиер-Оливие Лагаж – астрофизик, който от 25 години работи по проекта Джеймс Уеб.

Нов прозорец към света

"С резолюция 100 пъти по-добра от тази на Хъбъл, Джеймс Уеб ще отвори един нов прозорец към света и ще види това, което човечеството никога не е виждало", добавя Катарина Алвес де Оливейра, отговорник научни операция в европейската космическа агенция.

В Космоса, да гледаш надалеч означава да върнеш времето назад. Но докъде? "Амбицията ни е да върнем касетата и да прожектираме няколко стотици милиарди години. Бихме могли да наблюдаваме първите светлини на Вселената", коментира Пиер-Оливие, цитиран от Le Journal du dimanche.

Именно там са се формирали първите галактики и звезди. Изучаването на тези млади галактики е най-напред наблюдение на напълно непознати територии. Какви са били размерите им? Защо в момента има само 2 типа галактики – елипсовидни и спираловидни, въпреки че е имало много други видове? Уеб би могъл да отговори на тези въпроси. И да позволи потвърждаването на глобалния модел на структурата на Вселената.

В началото на 90-те години, когато проектът започваше, дори не знаехме дали има нещо извън слънчевата система

Благодарение на инфрачервеното си виждане и резолюцията си, телескопът ще може да преминава през газови и прахови облаци и да присъства при зараждането на звезди и галактики. Гледайки съседите им, учените се надяват да разберат как една планета става обитаема и да добият нова визия за нашата слънчева система. Светият Граал би бил да се открият молекули, сходни до животозараждащите: вода, метан, амоняк…

"Надявам се да има изненади. Когато правим такъв скок напред в Terra incognita, е много вероятно", казва Пиер Оливие.

Превод от френски: Деница Костова