fallback

Търсенето на куадкоптери набира все по-голяма сила

Новите безпилотни самолети с камери стават все по-популярни сред потребителите

04.12.2013 | 14:12

Главният изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос и американското правителство не са единствените, които експериментират с безпилотни самолети с камери. Обикновените потребители също ги купуват, за да заснемат видеа от всякакви събития, съобщава Market Watch.

В световен мащаб разходите за безпилотни летателни апарати са достигнали 5,2 млрд. долара  през тази година и се очаква да се увеличат повече от два пъти през следващото десетилетие, твърди изследователската компания Teal Group.

В САЩ правителството е основен купувач на новите малки самолети, но няколко компании, включително DJI, 3D Robotics и Parrot са разработили модели, насочени към индивидуалните потребители. Това са устройства, които са малки, достъпни и сравнително лесни за използване.

Когато DJI по-рано тази година пусна на пазара куадкоптера с дистанционно управление Phantom, той продаде над 2000 броя през първата си седмица. Устройството разполага с камера и се предлага на цена от 679 долара, обясни Колин Гуин, изпълнителният директор на компанията. Фирмата вече е пуснала на пазара и Phantom 2 на цена от 199 долара. Той е с камера, която може да заснема HD видео и да прави панорамни снимки от въздуха.

3D Robotics, която вече предлага разнообразие от безпилотни самолети на потребителите, по-късно този месец ще пусне новия си модел Iris. А от създаването на 3D Robotics през 2009 г. досега продажбите на компанията нарастват със 100% всяка година.

Въпреки че пазарът на безпилотни самолетчета все още е малък и доминиран предимно от любители, очакванията са, че той ще продължи расте, твърди Филип Финигън, директор корпоративни анализи в Teal Group. Това може да се случи благодарение на факта, че самата технология, от камерите  до дистанционно контролираните устройства, е станала по-евтина. Един безпилотен самолет могат да бъде закупен на цена от около 1000 долара.

Повечето експерти твърдят, че хората, които използват подобен тип устройства, го правят с цел нещо положително. Гуин отбелязва, че фотографите ползват Phantom, за да правят въздушни снимки и видео. Други са на мнение, че подобен тип джаджи са по-популярни сред скиорите и сноубордистите, които искат да заснемат по по-специален начин спусканията си, а след това да качват видеоклиповете в YouTube. 

Някои семейства използват куадкоптерите за снимане на мачовете на децата си или за правене на снимки на природни забележителности. Други предпочитат да заснемат сватбени клипове. В едно видео в YouTube дори се вижда как управляващият машината губи контрол над нея и тя се удря в главата на младоженеца.

Малкият бизнес също може да се възползва от евтините куадкоптери. В момента обаче Федералната авиационна администрация в САЩ забранява използването на подобен тип технологии за търговски цели, но правилата се очаква да бъдат преразгледани до 2015 г.

Съществува дори предложение собствениците на земеделски земи в САЩ да използват куадкоптерите за наблюдение, вместо да плащат на хора да пазят земите от набезите на крадци.  Освен това безпилотните самолети могат да се използват от спасителни екипи за търсене на хора или за събиране на данни за щети, нанесени от бури.

Но устройствата могат да се използват и за доста съмнителни цели. Според Сара Кан, анализатор в IBIS World, възможностите за подслушване са един от най-големите проблеми в случая, тъй като камерата може да попадне в неподходящи ръце. По думите ѝ някои потребители със сигурност вече използват самолетчетата, за да надникнат при съседите. Експертите от своя страна смятат, че благодарение на интернет, едва ли мнозина се нуждаят от безпилотни летящи устройства, за да могат да подслушват.

Федералната авиационна администрация в САЩ вече взе мерки и забрани летенето на подобен тип самолети в близост до летища и има изискването те да не се издигат на повече от 400 фута височина. Причината за това е, че има възможност куадкоптерът да попадне в двигателя на голям самолет или да счупи предното стъкло на пилотската кабина. 

Същевременно значителен интерес предизвикаха представените на Международния панаир за изобретения в Сеул технологични джаджи.

Повече за събитието може да видите в материала на Bloomberg!

fallback
Още от Техно
fallback