Учени откриха средство срещу стареенето

Вещество в ципата на гроздето води до дълголетие, в червеното вино обаче съдържанието му е твърде ниско.

21.12.2012 | 09:12
Учени откриха средство срещу стареенето

Учени от Хонконг твърдят, че са открили начин за забавяне на стареенето. Изследователите са тествали процеса върху мишки и се надяват, че ще могат да го адаптират и за хора, предаде Reuters.

Резултатите от проучването са публикувани в журнала Cell Metabolism. Учените търсят причината за преждевременното остаряване или прогерията (синдром на Хътчинсън–Гилфорд, известна е и като болест на „децата старци“), рядко генетично заболяване, което засяга едно на четири милиона бебета.

Прогерията се забелязва още преди децата да са навършили една година. Въпреки че техните умствени възможности са нормални, те спират да растат, губят маса, кожата им започва да се сбръчква и косата им окапва. Както и при възрастните хора, те страдат от схванати стави и сърдечни заболявания. Повечето хора с това заболяване умират преди да навършат 20 години.

В изследването си, учените от университета Хонконг са открили, че мутация на протеина Ламин А, който покрива ядрото на човешките клетки, може да попречи на процеса на възстановяване на клетките и това води до ускорено стареене.

В новото си изследване екипът е правил експерименти върху мишки и клетъчни култури. Според учените нормалният и здрав Ламин А се свърза и активира гена SIRT1, за който се смята, че е свързан с дълголетието.

"Можем да разработим лекарства, които имитират Ламин А или увеличават връзката между него и SIRT1", твърди Лиу Баохуа, асистент-професор по биохимия в университета.

След това учените са проверили дали ефективността на връзката може да бъде подобрена от ресвератрол - съединение, което се намира в ципата на червеното грозде и отдавна се смята за забавящо стареенето.

Според изследователите мишките, които са хранени с концентриран ресвератрол, са били значително по-добре от тези, които не са получавали веществото.

"Всъщност успяхме да забавим започването на стареенето и увеличихме здравата продължителност на живота", каза обяснява Жо Жонгюн, който е ръководител на изследването. Мишките с прогерия са живели 30% по-дълго, ако са били хранени с ресвератрол, в сравнение с другите болни мишки, уточнява още той.

Учените обаче предупреждават, че пиенето на червено вино няма да забави стареенето, защото алкохолът в напитката вреди на тялото повече, отколкото ниското съдържание на ресвератрол в неяби помогнало.