Реформа в образованието, Boom and Bust, 15.03.2015

проф. Даниел Вълчев, бивш заместник министър-председател и министър на образованието и науката.

17.03.2015 | 12:31 Редактор: Мартин Илиев
Реформа в образованието, Boom and Bust, 15.03.2015

В третата част на Boom&Bust гост в студиото беше проф. Даниел Вълчев, бивш заместник министър-председател и министър на образованието и науката. Темата - една от най-чуствителните за обществото, а именно "Реформата в образованието".

Интерсният разговор започна с генерална оценка на актуалното състояния на българското образование и пътя, по който то трябва да се развива занапред. В тази връзка Даниел Вълчев сподели, че у нас има две относително полярни оценки относно посоката, по която трябва да поеме родното образование. Една част от критиците въздишат носталгично по качеството на образованието ни от 60-те, 70-те и 80-те години на миналия век. Според тях вече отсъстват характерните за онзи период дисциплина и уважение. Други обаче, подчерта професор Вълчев, застъпват противополжната теза, че не може и да става дума за връщане към подобни стари модели, а напротив трябва да се погледне към модерни системи като американската, канадската и водещите европейски. Неговото лично мнение е, че българското образование е много различно от последните.

Ние имаме относително добри резултати при децата до 4-ти клас. Към това трябва да се прбави и високото качество на предучилищната подготовка в детските градини. Трябва да се подчертае, че подобни оценки са относителни, защото е повече от ясно, че качеството на нашата образователна система не може да се мери с това на сингапурската или канадската ситеми. "Но от друга страна, то кое ни е като в Сингапур и Канада, постави реторичен въпрос професор Вълчев, доходите, пенсиите, пътищата, реда в обществото? Кое?"

Според Даниел Вълчев проблемът идва обаче в годините след 4-ти клас, където резултатите според всички международни изследвания започват да падат. Оттам насетне, особено след 7-ми клас в България фактически съществуват две образователни системи. От едната страна са езиковите и математическите гимназии и чуждестранните училища, където има подбор и резултатите са много добри. Това се показва и от матурите. Но само на няколко стотин метра от тях можем да се натъкнем на другия тип училища, където резултатите са коренно различни. Следователно, както и в повечето неща в страната, ние имаме двойни стандарт, допълни професор Вълчев и направи сравнение със сектора на здравеопазването.

В хода на разговора Даниел Вълчев коментира и приетата Стратегия за развитие на висшето образование в България за периода 2014-2020 година, като подчерта, че 5 годишния хоризонт не е много голям. Той изложи своята визия за силните и слабите страни на стратегията. Какви са те и каква оценка даде бившия министър на образованието за Проектозакона за предучилищното и училищното образование може да видите в следващото видео.