Страните от ЕС и Г7 обсъждат въвеждането на пълна забрана за транспортиране на руски петрол с западни кораби – следващ етап от санкционния натиск, който според "Ройтерс" (Reuters) може да промени глобалната морска търговия с енергийни ресурси.
Повече от една трета от руския морски износ се осъществява чрез танкери под западен контрол, голяма част от които са свързани с компании от Гърция, Кипър и Малта.
Новите правила целят именно да ограничат тази практика, предаде кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.
Останалите две трети от износа се извършват от т.нар. "флот в сянка" – танкери извън западни юрисдикции и стандарти. Той ще трябва допълнително да се разширява, ако Москва иска да запази сегашните обеми.
В "Голямата седморка" съществуват различия – не е ясно доколко САЩ подкрепят бъдещата забрана или тя е инициатива предимно на европейските държави.
Ролята на гръцките танкери и пазарната зависимост
Счита се, че именно гръцките корабособственици оперират значителна част от западния флот, превозващ руски петрол. За тях евентуалната забрана означава едновременно риск и шанс:
- ще трябва формално да се откажат от подобни превози, за да запазят достъп до застраховки, финансиране и европейски услуги;
- част от флота може да бъде прехвърлена под "удобни знамена", попълвайки "флота в сянка" и позволявайки работа с руски товари извън западните правила;
- намаленият тонаж и повишен риск вероятно ще качат навлата и ще оскъпят транспорта за всички участници.
Така се оформя труден избор: стриктно спазване на санкциите или участие в "сиви схеми" с потенциални правни и репутационни последици.
Как може да реагира Русия
За Русия евентуалното затягане на мерките означава:
- разширяване на "флота в сянка" чрез покупка или лизинг на по-стари танкери;
- преминаване към алтернативни застрахователни и сервизни системи извън западната регулация;
- по-тясно обвързване с ключови купувачи като Индия и Китай чрез отстъпки и дългосрочни договори.
Последици за световния петролен пазар
Възможните ефекти включват:
- ръст на транспортните разходи по дългите маршрути от Русия към Азия;
- по-големи отстъпки за руския петрол спрямо референтните сортове заради повишения риск;
- преразпределение на потоците: западни кораби към Близкия изток и САЩ, а руските товари – към "сивата зона".
Дори забраната да бъде одобрена, остава ключовият въпрос: доколко ЕС и Г7 ще могат ефективно да контролират прилагането ѝ в глобалната и трудно проследима морска търговия.
Гръцките танкери, както и тези от Кипър и Малта, заедно с разширяващия се "флот в сянка", правят пълното блокиране почти невъзможно.
В крайна сметка мярката, насочена към ограничаване на руските приходи, може едновременно да засили пазарната фрагментация и да увеличи непрозрачните транспортни схеми.
За гръцките корабособственици това означава период на висока несигурност, но и възможност за рекордни печалби на фона на свиващото се предлагане на тонаж и растящите навла.
Снимка: Reuters
Зеленски в действие: Андрий Ермак се прости и с още постове
Украински дрон удари сграда в Грозни, Кадиров обеща суров отговор
Меган Маркъл се свързала с баща си след ампутирането на крака му
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Мачовете по ТВ днес (6 декември)
Времето във Варна на 6 декември 2025
Никулден е! Вижте какви са традиции за днес
Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Кадър на деня за 5 декември
S&P 500 отчита четвърти пореден ден на ръст и се повишава с 0,4% за седмицата
Всяко второ предприятие у нас разполага със собствен уебсайт
Гръцкият парламент одобри покупката на ракетни системи за 650 млн. евро от Израел