Гръцкият флот под прицел – новите санкции прекрояват картата на световната търговия

Европа подготвя мегазабрана: какво следва за руския петрол и морския транспорт?

06.12.2025 • 07:57 Редактор:
Сподели във Facebook Изпрати в Mesanger Изпрати в Mesanger
Гръцкият флот под прицел – новите санкции прекрояват картата на световната търговия
Гръцкият флот под прицел – новите санкции прекрояват картата на световната търговия

Страните от ЕС и Г7 обсъждат въвеждането на пълна забрана за транспортиране на руски петрол с западни кораби – следващ етап от санкционния натиск, който според "Ройтерс" (Reuters) може да промени глобалната морска търговия с енергийни ресурси.

Повече от една трета от руския морски износ се осъществява чрез танкери под западен контрол, голяма част от които са свързани с компании от Гърция, Кипър и Малта.

Новите правила целят именно да ограничат тази практика, предаде кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.

Останалите две трети от износа се извършват от т.нар. "флот в сянка" – танкери извън западни юрисдикции и стандарти. Той ще трябва допълнително да се разширява, ако Москва иска да запази сегашните обеми.

В "Голямата седморка" съществуват различия – не е ясно доколко САЩ подкрепят бъдещата забрана или тя е инициатива предимно на европейските държави.

Ролята на гръцките танкери и пазарната зависимост

Счита се, че именно гръцките корабособственици оперират значителна част от западния флот, превозващ руски петрол. За тях евентуалната забрана означава едновременно риск и шанс:

  • ще трябва формално да се откажат от подобни превози, за да запазят достъп до застраховки, финансиране и европейски услуги;
  • част от флота може да бъде прехвърлена под "удобни знамена", попълвайки "флота в сянка" и позволявайки работа с руски товари извън западните правила;
  • намаленият тонаж и повишен риск вероятно ще качат навлата и ще оскъпят транспорта за всички участници.

Така се оформя труден избор: стриктно спазване на санкциите или участие в "сиви схеми" с потенциални правни и репутационни последици.

Как може да реагира Русия

За Русия евентуалното затягане на мерките означава:

  • разширяване на "флота в сянка" чрез покупка или лизинг на по-стари танкери;
  • преминаване към алтернативни застрахователни и сервизни системи извън западната регулация;
  • по-тясно обвързване с ключови купувачи като Индия и Китай чрез отстъпки и дългосрочни договори.

Последици за световния петролен пазар

Възможните ефекти включват:

  • ръст на транспортните разходи по дългите маршрути от Русия към Азия;
  • по-големи отстъпки за руския петрол спрямо референтните сортове заради повишения риск;
  • преразпределение на потоците: западни кораби към Близкия изток и САЩ, а руските товари – към "сивата зона".

Дори забраната да бъде одобрена, остава ключовият въпрос: доколко ЕС и Г7 ще могат ефективно да контролират прилагането ѝ в глобалната и трудно проследима морска търговия.

Гръцките танкери, както и тези от Кипър и Малта, заедно с разширяващия се "флот в сянка", правят пълното блокиране почти невъзможно.

В крайна сметка мярката, насочена към ограничаване на руските приходи, може едновременно да засили пазарната фрагментация и да увеличи непрозрачните транспортни схеми.

За гръцките корабособственици това означава период на висока несигурност, но и възможност за рекордни печалби на фона на свиващото се предлагане на тонаж и растящите навла.

Снимка: Reuters


  • Последни
  • Четени
Четени виж всички Виж всички
Последни новини виж всички Виж всички