Ново повишение на цените на храните в Гърция, зехтинът скочи с близо 32%

С 12% по-скъпи са плодовете и 10,8% зеленчуците

08.12.2023 | 19:40 Редактор: Вяра Димова
Ново повишение на цените на храните в Гърция, зехтинът скочи с близо 32%

Храните и безалкохолните напитки в Гърция са се повишили с 9% през ноември, според данните за инфлацията на ELSTAT. Инфлацията може да е спаднала до 3% през ноември от 3,4%, когато беше през октомври, но цените на храните продължават да се покачват, предаде кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.

Средният индекс на потребителските цени (CPI) за дванадесетте месеца декември 2022 г. - ноември 2023 г., в сравнение със съответния индекс за дванадесетте месеца декември 2021 г. - ноември 2022 г., показа увеличение от 3,8%, в сравнение с увеличение от 9,5%, настъпили през съответния период сравнение на дванадесетте месеца декември 2021 г. - ноември 2022 г. с дванадесетте месеца декември 2020 г. - ноември 2021 г. В същото време данните показват, че потребителите са изправени пред големи скокове на цените на основните продукти.

Така например с 31,4% по-скъпи от миналата година са олиото, с 12% плодовете и 10,8% зеленчуците. Минералната вода и соковете са поскъпнали с 13,3%. В същото време цените на фармацевтичните продукти са с 11,8% по-високи. Наемите са се повишили с 5,1%.

Цените на природния газ (-53,3%) и горивата (-9,3%) показват деескалация.

Намалението на общия индекс на потребителските цени с 0,4% през месец ноември 2023 г., спрямо съответния индекс за октомври 2023 г., идва основно от промените в следните групи стоки и услуги:

1,8% в групата "Облекло и обувки", което се дължи на намаление на цените при облеклото и обувките.

0,7% в групата "Стоки за дълготрайна употреба" - стоки и услуги за бита, основно поради намаление на цените на домакинските уреди и ремонта.

1,5% в група "Транспорт", основно поради намаление на цените на ГСМ, самолетни пътнически билети.

0,6% в групата "Хотели-кафенета-ресторанти", основно поради намаление на цените в хотели-мотели-ханове.

0,2% в групата "Други стоки и услуги", което се дължи основно на намаление на цените при други продукти за лична хигиена.

Снимка: БГНЕС