Огромен брой западни компании продават активите си в Русия и напускат страната. Някои се изтеглят, без да се интересуват от загуби. Руските власти поставят дори пречки, но се вижда, че отливът няма как да бъде спрян.
Японската Toyota, финландската Nokian Tires, германската Continental, френските TotalEnergies и Leroy Merlin, шведската IKEA, Smurfit Kappa от Ирландия и Swarowski от Австрия частично или изцяло се изтеглят от Русия и ще продадат активите си в страната.
Към този списък ще се присъедини и най-големият производител на автомобили в Европа - Volkswagen, който вече обяви, че продава заводите си в Калуга. Германският концерн Henkel, който произвежда битова химия, има намерение да продаде единадесетте си завода в Руската федерация.
Местният мениджмънтът на съответните чужди компании в Русия често се превръщаше в “купувач” или просто в “получател” на западните активи. Тези мениджъри познават добре съответните производствени обекти, но обикновено не разполагат с капитала и експертизата, за да платят адекватно на продавача и да развиват придобитите заводи и в бъдеще. А сега се задава нова вълна на отстъпление, която отново засяга особено силно руската автомобилна индустрия, пише DW.
Изглежда, че някои западни инвеститори намират начини да получат поне някаква печалба от активите си в Русия. На други им се налага просто да се откажат от тях, за да могат да се изтеглят от руския пазар легално. В някои случаи това запазва и възможността им потенциално да се върнат обратно.
Това повдига въпроса каква е логиката на Москва да позволява на компании от т.нар. "неприятелски държави" да продават руските си филиали. Също така - защо одобренията за тези процеси сега се увеличават толкова много? Повечето от компаниите, които сега официално прекратяват дейността си на територията на Русия, обявиха намеренията си да го направят още през миналата година.
Москва иска, ако не да спре, то поне да забави продажбата на фабриките на германския автомобилен концерн. С каква цел? Да се изстискат колкото се може повече милиони от някогашния ухажван германски инвеститор? Или да се отложи едно много неприятно признание във вътрешната политика?
Дори и след посещението на китайския държавен глава Си Дзинпин в Москва, все още не се вижда дългоочакваният китайски автомобилен производител, който би могъл да заеме мястото на Volkswagen - и затова заводите за производство на автомобили в Калуга, намиращи се на около 200 километра южно от столицата, явно ще западнат още повече.
Снимка: БГНЕС
НА ЖИВО: Теглят жребия за Мондиал 2026
Каква е тайната на дълголетието на Дик Ван Дайк?
Кийт Ърбан съжалява за развода си с Никол Кидман – чувства, че е сгрешил
Излезе на бял свят бижуто с форма на яйце на Фаберже, глътнато от крадец
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Учени разгадаха мистерията на радиационните пояси на Уран
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
Великобритания е готова да предаде на Киев замразените руски активи
Производителността на труда у нас ускорява ръст през третото тримесечие
SOFIX отчете близо 2% седмичен ръст до нов 17-годишен връх
Акционерите на „Софарма“ са гласували междинния дивидент от 7 ст. на акция