Пометени от водната стихия - такава е съдбата на стотици къщи край река Ар. Други още се държат, но никой не знае какви щети са нанесли пороите на основите им - това тепърва ще се изяснява. А покъщнината? В Арвайлер стихията отнесе столове, маси, шкафове, по улиците навред плуваха мебели, оборудването на цели хотели потъна в дълбоката тиня. Някои от домакинствата имат застраховки, но останалите? И каква е общата стойност на нанесените щети?
По-лесно е да се оценят загубите, претърпени от фабрики и цехове. В Бад Нойенар 280 души работят за един подизпълнител на автомобилната индустрия. Водата в производствените халета на моменти достигаше до два метра, стихията отнесе 12 автомобила и една каравана, а в момента всичко е покрито с дебел слой кал. Хората поне още месеци няма да имат препитание.
Подобни съобщения пристигат от различни места в засегнатите райони. В Бад Мюнстерайфел един мол с около 50 магазина на практика беше пометен от стихията; хотел "Доринт" в Бад Нойенар е изцяло разрушен; в Леверкузен беше затворена една голяма клиника с 2500 служители.
Инфраструктурата: щети за 2 милиарда евро
Масивни са щетите, нанесени на инфраструктурата. Улици, пътища, жп-линии, мостове, антените на мобилните оператори, електро- и газопроводи - всичко това тежко пострада в регионите на бедствието. Министерството на транспорта смята, че щетите са на стойност 2 милиарда евро.
Железниците съобщават, че около 600 километра релси са тежко увредени, включително сигналната техника, семафорите и бариерите. Най-малко 20 локомотива и цели композиции остават извън строя за месеци напред. В долината на река Ар са разрушени поне седем жп-моста, затворени са редица железопътни линии. Разбитата пътна настилка и отнесените мостове ще затрудняват придвижването още дълго след като бъдат разчистени калта и наносите.
В няколко населени места хората още нямат достъп до питейна вода, нарушено е и газоснабдяването. Ще минат месеци, докато бъдат възстановени прекъснатите газопроводи, а това означава, че през есента и зимата много хора може все още да живеят на студено.
Зоните на бедствие бяха и комуникационно откъснати от света. Водните маси пометоха антените на мобилните оператори и прекъснаха стационарни телефонни линии, отнесени бяха и редица разпределителни кутии. Операторите спешно откараха в засегнатите региони мобилни антени, за да бъде възстановена връзката. Колко струва това - досега никой не е пресметнал.
Над пресмятането се работи обаче доста интензивно. Застрахователните компании още тази седмица ще дадат своите прогнози. В министерството на транспорта заседава група за бързо реагиране, която се занимава с възстановяването на мостове, жп-линии, улици, пътища и антени. Специалистите припомнят, че след големите наводнения по река Елба през 2002 са били необходими цели две години за отстраняване на най-тежките щети и пет години, докато засегнатите региони отново заприличат на себе си. Сравненията с предишните големи наводнения - това от 2002 и другото през 2013 година - показват, че правителството е трябвало да отдели цели 8 милиарда евро, за да подпомогне възстановяването. Независимо от застраховките и милиардите, изхарчени от домакинства и фирми.
Сегашното бедствие беше обаче много по-страшно от предишните. Най-ужасното е, че то отне живота на повече от 170 души, а може би ще бъдат открити и още жертви.
200 милиона евро спешна финансова помощ
Германското правителство се опитва да помогне колкото може и в момента дава зелена светлина на помощен пакет на стойност 200 милиона евро. С тези пари ще бъдат ликвидирани най-тежките щети по сградите и публичната инфраструктура и ще се помага на хора, изпаднали в особено бедствено положение. Планират се и допълнителни фондове за възстановяване, като сумите ще бъдат уточнени едва тогава, когато има по-точна оценка за щетите. Правителството в Берлин поема разходите за всички спешни мерки, спасителни операции и за действията на пожарната, полицията, армията и Службата за техническа помощ. Поискани са и пари от фондовете за солидарност на ЕС, пише DW.
Снимка: БГНЕС
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
БСП включи задна скорост, остава в управлението
Земетресение разлюля Румъния тази сутрин
"Арапя" отново наводнен, много вода и по пътищата в района на Царево ВИДЕО
Наводнени булеварди в Пловдив, свлачище на пътя Асеновград-Смолян
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Авария остави район на Варна без вода днес в събота
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Над 12 000 именици във Варна празнуват на Никулден
Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Оли Рен: Има рискове за забавяне на инфлацията в еврозоната
ЕС и Г7 обмислят забрана на морските услуги за износа на руски петрол вместо ценови таван
Fitch намали перспективата пред кредитния рейтинг на Унгария на отрицателна
SpaceX се насочва към оценка за 800 млрд. долара преди потенциално IPO през 2026 г.