Как се адаптира банкирането по време на пандемията

Проучване на Делойт за влиянието на Ковид-19 върху дигиталните услуги

15.10.2020 | 13:27 Редактор: Радостина Димитрова
Как се адаптира банкирането по време на пандемията

Ковид-19 промени банкирането и ускори развитието на дигиталните канали. В ситуацията на пандемия 60% от банките по света затвориха или намалиха работното време на клоновете си, но много от тях успяха да имплементират нови дигитални услуги, като откриване на сметка (34%), дистанционни методи за идентификация и верификация (23%), както и нови методи за безконтактно плащане (18%). Това става ясно от проучването на Делойт за степента на развитие на дигиталните банкови услуги през 2020 г., съобщават от компанията.

Проучването показва, че българските банки предлагат голям брой банкови онлайн услуги, които са в помощ на клиентите, но това, заради което изостават от европейските си конкуренти, е фактът, че придружаващите услуги, както и тези, характерни за финтех компаниите, са все още много слабо застъпени.

Шампионите за България по брой предлагани дигитални услуги се отличават с голям брой функционалности, повече възможности за онлайн общуване – онлайн откриване на сметки и изпращане на документи, дигитални банкери, извършване на онлайн трансакции, вкл. покупка на валута, валутни курсове, удобно и лесно извършване на справки, погасяване на задължения по кредити, онлайн заявки за кредити/ кредитни карти и др. 

Къде инвестират дигиталните шампиони в момента?

Най-големите разлики между банките дигитални шампиони и тези от тях, които по-късно въвеждат дигитални услуги, са в процента на дигитализация на процеси като откриване на сметка  - 71% срещу 23%, закупуване на застрахователен продукт - 44% срещу 7% и извънбанкови услуги - 48% срещу 11%.

Повечето банки все още трябва да запълнят пропуските в цялостните процеси на дигитални продажби, за да обслужват по-добре онлайн клиентите си. Дигиталните шампиони инвестират в цялостни процеси за дигитални продажби и разширяват водещите си позиции в предлагането на ключови продукти.

По-иновативно настроените банки успяват да усвоят новите тенденции и да планират и внедрят нови функционалности много по-бързо в сравнение с останалите. Например, при предоставяне на виртуална карта за клиенти преди издаването на физическа такава - 26% срещу 2%, разделяне на сметките - 27% срещу 2%.

„Най-големите пропуски в банките от Централна и Източна Европа в сравнение с конкурентите им от други глобални региони са по отношение на онлайн отварянето и затварянето на банкови сметки, както и по съпътстващите допълнителни възможности за задълбочаване на взаимоотношенията с клиенти: например в картовия бизнес, застраховането, обединяването на клиентски сметки, както и в сферата на инвестиции и управление на персонални финанси", споделя Димитър Попов, директор „Финансово консултиране“ и лидер на програмата за България, цитиран в прессъобщението на Делойт.

Прочетете още по темата в investor.bg 

Снимка: Bloomberg.com

Харесайте страница ни във Facebook ТУК