Приеха глобално споразумение за ограничаване на въглеродните емисии

Споразумението е на международната организация за гражданска авиация.

05.10.2013 | 09:49
Приеха глобално споразумение за ограничаване на въглеродните емисии

Безпрецедентно споразумение за ограничаване на въглеродните емисии на глобалния авиационен сектор до 2020 година беше одобрено от общото събрание на Международната организация за гражданска авиация (ИКАО).

Делегати от 184 страни членки одобриха споразумението вчера, в края на двуседмичното си заседание в Монреал, Канада, предаде Асошиейтед прес.

Споразумението, чиито подробности тепърва ще се уточняват, упълномощава организацията да разработи глобален механизъм през следващите три години, за да бъде ратифициран на следващото общо събрание през 2016 година и приложено четири години след това, пише БТА.

Споразумението не включва предложението на Европейския съюз, позволяващо му да налага собствената си регионална схема за налагане на данъци върху въглеродните емисии на чуждестранните авиокомпании, докато глобалната програма не влезе в сила. Страни като Русия, Аржентина, САЩ, Китай и Индия отхвърлиха плана на ЕС да се включат чуждестранните авиолинии в схемата.

Макар че бихме предпочели повече страни да приемат нашата регионална схема, напредък като цяло беше постигнат, заяви Кони Хедегор, еврокомисар за климатичните промени. Ще имаме това предвид, когато решаваме, заедно със страните членки и Европейския парламент, бъдещето на Европейската система за
търговия с въглеродни емисии (ЕТС).

Замразена през април за една година, ако не бъде отменена, регулацията на ЕС ще влезе в сила през април догодина и ще задължи авиокомпаниите, използващи летищата на ЕС, да плащат за въглеродните си емисии. консервативният евродепутат Петер Лийзе, докладчик на ЕП по въпроса, нарече решението на ИКАО разочароващо.

За съжаление, нямаме гаранции, че системата ще бъде въведена през 2020 година и че ползата за околната среда ще бъде съществена. Има прекалено много "ако" и "обаче", каза той и изрази съмнение, че ЕП ще се съгласи да поддържа статуквото до 2020 година. Той настоя чуждестранните авиолинии да плащат поне за емисиите, генерирани над територията на ЕС.