Фейлетоните на Алеко Константинов, както и целият Емилиян Станев ще бъдат изхвърлени от учебниците по български език и литература. Това става ясно от новите учебни програми, които Министерството на образованието и науката публикува за обсъждане.
Промените касаят основно 11 и 12 клас. Вместо публицистиката на Щастливеца, в 11 клас ще се изучава неговият "Бай Ганьо на гости", а Емилиян Станев изпада като задължителен автор изобщо от образователната програма за средните училища.
"До подобно предложение се е стигнало след множество дискусии, продължили месеци и дори години наред, съвместно с учителите. В учебната програма са включени твърде много неща, докато в същото време други важни ги няма", коментира в студиото на "България сутрин" бившият министър на образованието и науката проф. Тодор Танев.
По думите му, мнението на специалистите е, че фейлетоните не са жанра, намиращ се в центъра на предмета литература.
"Алековите фейлетони може би биха подхождали на един друг предмет, който вече не се изучава в училище - гражданско обучение. Трябва да се има предвид обаче фактът, че опресняването на материала ще откъсне учениците от четенето", допълни още Танев.
Запазва се, както досега, изучаването в последните две години в клас само на български автори. Някои от текстовете са орязани за сметка на нови произведения на съвременни автори като Виктор Пасков и Борис Христов.
"Всяка крайност е груба грешка. Тъй като няма специален предмет, в който да бъдат изучавани, Алековите фейлетони, както и на тези на другите автори, трябва да намерят място в учебната програма", подчерта журналистът Нора Стоичкова.
Пред Bulgaria ON AIR тя бе категорична, че има произведения, които колкото и архаично да звучат, не трябва да отпадат от учебния материал.
Писателят Христо Раянов пък отбеляза, че прекаленото генериране на идеи никога не води до нищо добро в дългосрочен план.
"Има творби, които са непреходни и с добра работа от страна на учителите всички ученици ще могат да разберат архаичния език, на който са написани. Надявам се готвените промени в учебната програма да са добре обмислени, защото все пак става въпрос за образование на деца, които трябва да се научат да мислят критично, да подлагат на съмнение всичко, без значение дали им харесва или не. А това може да стане единствено чрез литературата", посочи той.
От Министерството на образованието посочват, че за да няма реакции срещу отпадането на автори и произведения, учителите ще имат право сами да подбират допълнителни текстове. Преподавателите обаче са на мнение, че и сега часовете не стигат за всичко, още повече за допълнителна литература.
Промяната към момента е обект на дискусии в МОН.
Вижте повече във видеото!
В СГС започва процесът срещу Кирил Петков и Божидар Божанов
Над 100 000 медици стачкуват в Испания
Мъгли в низините днес, на запад слънцето ще се показва
Папа Лъв ХІV изключва мир в Украйна без участието на Европа
Доброкачествена простатна хиперплазия – проблемите с уринирането са характерен симптом
Защо тялото ни търси тишината?
Селективен мутизъм: Когато думите на детето замръзват от страх
Какво е влиянието на епигенетиката при ендометриозата?
Астроном от НАСА с научни доказателства за произхода на Коледната звезда
Китай бързо настига САЩ в научните постижения
Температури до -98°C: Къде се намира най-студеното място на Земята
Под Гренландия са засечени температурни аномалии
Честваме паметта на светите мъченици Мина, Ермоген и Евграф
Ливърпул с драматичен успех срещу Интер в Шампионската лига
България е сред водещите държави в света по връзка с природата
Зеленски иска актуализиран план за мир с Русия до 10 декември
Младеж пусна кадри как се вози на покрива на автобус в София
Митата на Тръмп предизвикват бум на производството в... Китай
S&P 500 затвори почти без промяна в очакване на решението на Фед за лихвите*
Stellantis ще работи с естонски стартъп за внедряване на автономни коли в Европа
Защо се очаква цените на батериите да паднат отново през 2026 г.?