Българските железници са в много трудно финансово състояние. Това е така заради липсата на каквато и да е визия за развитието на железопътния транспорт. Това заяви бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев в предаването "България сутрин".
"Вече седем години се говори за някаква обновителна програма, план със Световната банка и т.н. Липсва сериозен диалог и конкретни решения за изплащане на падежите по кредитите на железниците, които наистина не са малко. Това ги поставя в сериозен проблем", заяви Мутафчиев и добави, че най-големият проблем е бил мениджмънтът.
Има определени основания за искането на оставките на директора на БДЖ Владимир Владимиров и на шефа на НКЖИ Милчо Ламбрев, смята Мутафчиев. Според него трябва да се търси нов мениджмънт, за да се решат тежките проблеми.
До 2009 г. железницата имаше кредит на доверие в самите кредитори, посочи той. По думите му една голяма част от кредитите, които са теглени са без държавна гаранция, което означава доверие на банките в железопътния транспорт и в управлението му.
"Тъй като след 2009 г. не се предприе нищо, за да се реши въпросът с изплащането на падежите по тези немалко задължения от около 500-600 млн. лева в един период, които и ние заварихме на това ниво. Не се търсеше начин за рефинансиране на тези кредити, за да може да се изплащат падежите, както например Борисов подходи с този нов голям дълг, който държавата тегли, за да изплаща кредити. Това е пътят. Ако се бяха предприели такива действия, БДЖ щеше да запази рейтинга си сред банките и щяха да се направят реформи", припомни той.
Според него държавата не е абдикирала. По думите му няма кой да представи ясна визия къде ще отидат парите на държавата, за да ги получат.
Разписанията на влаковете не могат да бъдат спазени, защото няма локомотиви, които да бъдат ремонтирани, посочи бившият транспортен министър. По думите му същевременно не се поправя и останалият подвижен състав - вагони за елементарен комфорт.
Пътят е да се успокоят кредиторите с държавна намеса и гаранции, смята Мутафчиев. Според него на второ място е една ясна мениджърска програма как да бъде увеличен пътникопотокът и подобряване на услугата, както и как ще се увеличи дялът на товарните превози.
Обезщетението за отглеждане на дете до 2 години се повишава на 460 евро
Евгений Кънев: Бюджетът може и да бъде приет силово, но ще има последици
Силен трус разлюля Япония, има предупреждение за цунами
Стармър, Мерц и Макрон в един глас: Ние сме с Украйна
Как влияе на психиката работата от вкъщи?
Инсулинова резистентност и метаболитен синдром – как са свързани?
УМБАЛ „Лозенец“ с безплатни кардиологични прегледи за жени от 15 до 19 декември
Зъбен абсцес – нелекуването му води до опасни последствия!
Учените са изумени: Кометата 3I/ATLAS носи ключова за живота молекула
Компактна и ярка: Hubble снима блестяща синя галактика
SpaceX ще построи две стартови площадки за Starship на Кейп Канаверал
На 9-10 декември се очакват силни магнитни бури
Тежка катастрофа със загинал
Мощно земетресение с магнитуд 7,6 разтърси Япония
Второ издание на инициативата "(НЕ) Сам вкъщи" подготвят в Общинския приют за кучета
Осъдиха 56-годишен варненец за държане на голямо количество алкохол без акцизен бандерол
Хванаха за ден 35-ма шофьори с алкохол или наркотици
Рей Далио: Съсредоточаването на капитал не е просто моден израз
BofA прогнозира намаляване на лихвите от Фед до около 3%
Акциите на Broadcom тласкат Nasdaq нагоре*
Пред Джером Пауъл стоят трудности, които ще застигнат и наследника му