България сутрин

Начален часВсеки делник от 9:30 часа
още

Горещ асфалт в комбинация с висока скорост - рецепта за инцидент на пътя

Шофьорите подценяват ефекта от жегата върху гумите, смята Илия Царски

22.07.2025 • 11:09 Редактор:
Сподели във Facebook Изпрати в Mesanger Изпрати в Mesanger

Зачестиха катастрофите у нас. Освен несъобразена скорост и опасни участъци, причина за инцидентите са и жегите, и дългите пътувания покрай отпуските.

"Тези жеги, които в момента са около 37-38, стигат до 40 градуса, правят асфалта с температура около 70 градуса. При такава висока температура на асфалта, когато гумата контактува с настилката, от самата топлина тя променя налягането си. И при високо налягане на гумата, в комбинация с висока скорост и продължително каране, се променя каркасът. Тя се деформира и контактното петно на гумата е много малко. Тогава автомобилът също може да изгуби контрол", обясни автомобилният състезател Илия Царски в студиото на "България сутрин".

В своите обучения той и екипът му поставят силен акцент именно върху проверката на налягането - нещо, което мнозина шофьори подценяват, но което е критично за безопасността.

При високите летни температури дори спирачният път може да се удължи значително, ако гумите не са в подходящо състояние или не са избрани правилно за сезона.

Летните пътувания, които често съвпадат с отпуски и ваканции, също изискват по-висока доза отговорност. Царски подчерта, че шофьорите често тръгват прибързано и без проверка на най-важните системи.

"Апелът и препоръката ми към всички водачи е, преди да предприемат дълго пътуване в тези горещини и натоварен трафик, да прегледат автомобила - на първо място изправността, спирачната система, състоянието на гумите. Трябва да имаме и лятна течност за чистачки, защото по стъклата се налепват много насекоми и това затруднява видимостта. Трябва да сме отговорни", заяви специалистът в ефира на Bulgaria ON AIR.

Темата за отговорността на шофьора е водеща и в по-широк план. Царски е категоричен, че всеки водач трябва да се съобразява с пътната обстановка - както с настилката, така и с атмосферните условия.

Според него, когато пътят е лош или при висока температура настилката губи сцепление, водачът трябва да се адаптира, а не да обвинява пътната инфраструктура.

Той приветства мерките на правителството - по-високи глоби и засилен контрол, които според него вече дават положителни резултати. Но за трайна промяна е нужно не само страх от санкции, а изграждане на култура на отговорност.

Царски вижда и позитивна промяна в това отношение - шофьорите започват да спазват правилата повече, а пътната мрежа също се подобрява, което улеснява и повишава сигурността на движението.

Гледайте целия разговор във видеото.


  • Последни
  • Четени
България сутрин виж всички Виж всички
Четени виж всички Виж всички
Последни новини виж всички Виж всички