Зачестиха катастрофите у нас. Освен несъобразена скорост и опасни участъци, причина за инцидентите са и жегите, и дългите пътувания покрай отпуските.
"Тези жеги, които в момента са около 37-38, стигат до 40 градуса, правят асфалта с температура около 70 градуса. При такава висока температура на асфалта, когато гумата контактува с настилката, от самата топлина тя променя налягането си. И при високо налягане на гумата, в комбинация с висока скорост и продължително каране, се променя каркасът. Тя се деформира и контактното петно на гумата е много малко. Тогава автомобилът също може да изгуби контрол", обясни автомобилният състезател Илия Царски в студиото на "България сутрин".
В своите обучения той и екипът му поставят силен акцент именно върху проверката на налягането - нещо, което мнозина шофьори подценяват, но което е критично за безопасността.
При високите летни температури дори спирачният път може да се удължи значително, ако гумите не са в подходящо състояние или не са избрани правилно за сезона.
Летните пътувания, които често съвпадат с отпуски и ваканции, също изискват по-висока доза отговорност. Царски подчерта, че шофьорите често тръгват прибързано и без проверка на най-важните системи.
"Апелът и препоръката ми към всички водачи е, преди да предприемат дълго пътуване в тези горещини и натоварен трафик, да прегледат автомобила - на първо място изправността, спирачната система, състоянието на гумите. Трябва да имаме и лятна течност за чистачки, защото по стъклата се налепват много насекоми и това затруднява видимостта. Трябва да сме отговорни", заяви специалистът в ефира на Bulgaria ON AIR.
Темата за отговорността на шофьора е водеща и в по-широк план. Царски е категоричен, че всеки водач трябва да се съобразява с пътната обстановка - както с настилката, така и с атмосферните условия.
Според него, когато пътят е лош или при висока температура настилката губи сцепление, водачът трябва да се адаптира, а не да обвинява пътната инфраструктура.
Той приветства мерките на правителството - по-високи глоби и засилен контрол, които според него вече дават положителни резултати. Но за трайна промяна е нужно не само страх от санкции, а изграждане на култура на отговорност.
Царски вижда и позитивна промяна в това отношение - шофьорите започват да спазват правилата повече, а пътната мрежа също се подобрява, което улеснява и повишава сигурността на движението.
Гледайте целия разговор във видеото.
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Защо сексът повишава имунитета?
Как влияе захарта на зъбите ни?
УМБАЛ „Св. Георги“ – Пловдив организира безплатни прегледи за туберкулоза между 8 и 12 декември
Предменструален синдром – няма единствена причина
Мощни бури в едното полукълбо генерират перести облаци в другото
Antares събра $96 млн. за разработване на ядрени реактори за Земята и Космоса
Междузвездната комета 3I/ATLAS е покрита с криовулкани?
Теоретично: Животът на Земята може да е възникнал в определени гелоподобни слоеве
Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
S&P 500 и Nasdaq записаха трета поредна печеливша сесия
Заплахите в Черно море повишават застраховките "военен риск" за собствениците на кораби
Британско разследване: Путин е наредил отравянето на бившия руски шпионин Сергей Скрипал
Европа и Китай запазват икономически прагматизъм, но геополитическите бариери растат