България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

На еврото не трябва да се гледа емоционално, а авторитети да обясняват промените

Пепи Димитрова и Михаил Михайлов сподели мнението си за възможна спекула след влизането в Еврозоната

09.06.2025 | 12:26 Редактор:

Предстоят 6 месеца, в които да се проведат разяснителни кампании за смяната на лева с евро.

"Много се надявам да имаме по-структурирана комуникация. Трябва ключови хора, които могат да препредават посланията да имат живи срещи, на които да разберат какво се случва. Всички са на принципа 33-33-33 - по равен брой хора "за", "против" и колебаещи се. Последните опитват да ги привлекат към една или друга група", заяви  PR експертът Пепи Димитрова в студиото на "България сутрин". 

Тя призова да се говори с хората какво трябва да направят и какво ще стане от само себе си.

Игра със страховете на хората

"Имаме ниска емоционална интелигентност, не обработваме информацията с фактите. Имаше шокиращи коментари в социалните мрежи - "аз съм предупредил моя управител - или същата сума в евро да ми плаща или да си търси друг служител". Тук става въпрос за онази функционална грамотност, която ние като нация в поколения наред не сме изграждали, нашата образователна система не изгражда умения за мислене", коментира Димитрова.

Психологът Михаил Михайлов коментира, че когато става въпрос за пари, определени кръгове се заиграват с тревожността и използват емоционални момент.

"Емоциите няма да избягат от нас. Над 50% от бизнеса е "за" приемане на еврото. Обикновеният човек е по-емоционален, 30% са колебаещи се. Доверието към личности е пак емоционален проблем", каза Михайлов.

В ефира на Bulgaria ON AIR той изтъкна, че по-трудно ще бъде свикването с еврото при възрастните хора.

"При някои от тях левът е символ на тяхното време, 60-70 години са ги събирали да си строят къща, този лев е като символ на тяхното време. Без кампания мислят, че изчезна тяхното време, на тях им говори, че тяхното време е свършило", обясни психологът.

Ще има ли спекула с цените

Неговото мнение е, че ако има такава и народът не реагира, ще продължи. 

Пепи Димитрова е убедена, че в България не може да има спекула с цените, когато има избор за пазаруване. 

"Всички можем да отидем някъде, където е по-евтино. Тогава къде е спекулата? Спекула има, когато една стока е дефицитна. Сега отиваме за 2 часа в Гърция и си я купуваме на цена, която ще е по-ниска от тази в България. трябва да приключим с емоциите и да започнем да говорим с факти", призова PR експертът.

Гледайте целия разговор във видеото.

Снимка: БГНЕС