Предстоят 6 месеца, в които да се проведат разяснителни кампании за смяната на лева с евро.
"Много се надявам да имаме по-структурирана комуникация. Трябва ключови хора, които могат да препредават посланията да имат живи срещи, на които да разберат какво се случва. Всички са на принципа 33-33-33 - по равен брой хора "за", "против" и колебаещи се. Последните опитват да ги привлекат към една или друга група", заяви PR експертът Пепи Димитрова в студиото на "България сутрин".
Тя призова да се говори с хората какво трябва да направят и какво ще стане от само себе си.
Игра със страховете на хората
"Имаме ниска емоционална интелигентност, не обработваме информацията с фактите. Имаше шокиращи коментари в социалните мрежи - "аз съм предупредил моя управител - или същата сума в евро да ми плаща или да си търси друг служител". Тук става въпрос за онази функционална грамотност, която ние като нация в поколения наред не сме изграждали, нашата образователна система не изгражда умения за мислене", коментира Димитрова.
Психологът Михаил Михайлов коментира, че когато става въпрос за пари, определени кръгове се заиграват с тревожността и използват емоционални момент.
"Емоциите няма да избягат от нас. Над 50% от бизнеса е "за" приемане на еврото. Обикновеният човек е по-емоционален, 30% са колебаещи се. Доверието към личности е пак емоционален проблем", каза Михайлов.
В ефира на Bulgaria ON AIR той изтъкна, че по-трудно ще бъде свикването с еврото при възрастните хора.
"При някои от тях левът е символ на тяхното време, 60-70 години са ги събирали да си строят къща, този лев е като символ на тяхното време. Без кампания мислят, че изчезна тяхното време, на тях им говори, че тяхното време е свършило", обясни психологът.
Ще има ли спекула с цените
Неговото мнение е, че ако има такава и народът не реагира, ще продължи.
Пепи Димитрова е убедена, че в България не може да има спекула с цените, когато има избор за пазаруване.
"Всички можем да отидем някъде, където е по-евтино. Тогава къде е спекулата? Спекула има, когато една стока е дефицитна. Сега отиваме за 2 часа в Гърция и си я купуваме на цена, която ще е по-ниска от тази в България. трябва да приключим с емоциите и да започнем да говорим с факти", призова PR експертът.
Гледайте целия разговор във видеото.
Снимка: БГНЕС