България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Как да си потърсим правата чрез КЗП при измама в хотел или заведение?

Много често срещано е един семеен хотел да се представя като хотел, посочи Игнат Арсенов

18.08.2023 | 09:17 Редактор: Тодор Петров

3500 са направените проверки от Комисията за защита на потребителите (КЗП) от началото на тази година. В изпълнение на програма "Лято 2023" продължава да се осъществява контрол по спазване изискванията на Закона за туризма.

"Проверките досега са повече от тези за цялата минала година. Установените нарушения са 410, наложени са санкции на търговците. Наложили сме 44 пъти мярката за затваряне на туристическия обект, след като той е бил без удостоверение за категоризация или временно такова. Много често липсва поставяне на удостоверение за категоризация на видно място. Това е изключително важно за потребителите", заяви в студиото на "България сутрин" Игнат Арсенов - главен директор в дирекция "Контрол на пазара" в КЗП.

Инспекторите от КЗП са установили редица нелоялни търговски практики. Сред честите нарушения е предоставянето на невярна информация на потребителите, която ги подвежда да посетят определено заведение или хотел.

"Много често срещано е един семеен хотел да се представя като хотел. Хотелът трябва да отговаря на определени критерии, а всъщност се оказа семеен хотел, който предоставя доста по-малко услуги. Рекламира се като хотел с 3 звезди, но когато отидем, се оказва, че е хотел с 2 звезди", посочи Арсенов пред Bulgaria ON AIR

От думите му стана ясно, че подведените потребители имат право да претендират пред търговеца договорът да бъде развален и да им бъдат възстановени сумите. Това е въпрос на доброволна договорка на място.

"Ако търговецът не се съгласи, потребителят винаги може да се обърне към КЗП. Ние сме орган, който може да извърши проверка за нелоялна търговска практика. Още преди да изберат да платят, нека проверят този обект в Националния туристически регистър. Там излизат всички места за настаняване и развлечение", съветва Игнат Арсенов.

Голяма част от проверките се осъществяват след жалби и сигнали на потребители. Често проверките се извършват под прикритие от служителите на КЗП.

"Много разчитаме на тях за разлика в цената. Отваряме менюто в заведението, тръгваме да плащаме, но там цената на стоките е различна. КЗП се стреми да отговаря в срок на всяка една жалба. В летния сезон всичко е натоварено. Срокът за отговор на жалбата е едномесечен", каза още Арсенов.

Кампанията на КЗП за проверки през лятото е до края на септември. Инспекторите ще извършват проверки и около първия учебен ден тази година.

Гледайте целия разговор в следващото видео: