3500 са направените проверки от Комисията за защита на потребителите (КЗП) от началото на тази година. В изпълнение на програма "Лято 2023" продължава да се осъществява контрол по спазване изискванията на Закона за туризма.
"Проверките досега са повече от тези за цялата минала година. Установените нарушения са 410, наложени са санкции на търговците. Наложили сме 44 пъти мярката за затваряне на туристическия обект, след като той е бил без удостоверение за категоризация или временно такова. Много често липсва поставяне на удостоверение за категоризация на видно място. Това е изключително важно за потребителите", заяви в студиото на "България сутрин" Игнат Арсенов - главен директор в дирекция "Контрол на пазара" в КЗП.
Инспекторите от КЗП са установили редица нелоялни търговски практики. Сред честите нарушения е предоставянето на невярна информация на потребителите, която ги подвежда да посетят определено заведение или хотел.
"Много често срещано е един семеен хотел да се представя като хотел. Хотелът трябва да отговаря на определени критерии, а всъщност се оказа семеен хотел, който предоставя доста по-малко услуги. Рекламира се като хотел с 3 звезди, но когато отидем, се оказва, че е хотел с 2 звезди", посочи Арсенов пред Bulgaria ON AIR.
От думите му стана ясно, че подведените потребители имат право да претендират пред търговеца договорът да бъде развален и да им бъдат възстановени сумите. Това е въпрос на доброволна договорка на място.
"Ако търговецът не се съгласи, потребителят винаги може да се обърне към КЗП. Ние сме орган, който може да извърши проверка за нелоялна търговска практика. Още преди да изберат да платят, нека проверят този обект в Националния туристически регистър. Там излизат всички места за настаняване и развлечение", съветва Игнат Арсенов.
Голяма част от проверките се осъществяват след жалби и сигнали на потребители. Често проверките се извършват под прикритие от служителите на КЗП.
"Много разчитаме на тях за разлика в цената. Отваряме менюто в заведението, тръгваме да плащаме, но там цената на стоките е различна. КЗП се стреми да отговаря в срок на всяка една жалба. В летния сезон всичко е натоварено. Срокът за отговор на жалбата е едномесечен", каза още Арсенов.
Кампанията на КЗП за проверки през лятото е до края на септември. Инспекторите ще извършват проверки и около първия учебен ден тази година.
Гледайте целия разговор в следващото видео:
Провериха критични участъци при водосбора на река Струма и река Конска
НА ЖИВО: Теглят жребия за Мондиал 2026
Каква е тайната на дълголетието на Дик Ван Дайк?
Кийт Ърбан съжалява за развода си с Никол Кидман – чувства, че е сгрешил
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Учени разгадаха мистерията на радиационните пояси на Уран
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Путин и Моди разширяват търговията между Русия и Индия и укрепват дружбата
Великобритания е готова да предаде на Киев замразените руски активи
Производителността на труда у нас ускорява ръст през третото тримесечие
SOFIX отчете близо 2% седмичен ръст до нов 17-годишен връх