България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Транспортен експерт: Всичко може да бъде оправдание за закъсненията на влаковете, железниците са в окаяно състояние

Липсват хора, стратегии и капацитет, алармира инж. Варужан Апелян

28.07.2023 | 08:24 Редактор: Михаела Димитрова

Бързият нощен влак от Варна до София закъсня с повече от 4 часа. След повече от 11 часа, пътниците все пак пристигнаха до крайната цел. 

"Всичко може да бъде оправдание за закъсненията, железопътната инфраструктура на България е в окаяно състояние, виждаме колко ремонти и модернизации с европейски средства са пресрочени, нещата не са добре и е нормално да имаме закъснение. Особено като добавим горещините, когато релсите се разширяват, а скоростта на влаковете намалява", каза транспортният експерт инж. Варужан Апелян в "България сутрин".

По негови думи, когато релсите се нагреят при над 50-60 градуса, металът може да се разшири, което може да доведе до изменение на оста на железния път.

"Има няколко технологии, не съм забелязал в България да я правят, но в някои държави релсите се боядисват в бяло, за да се намали конвенцията, да поглъщат по-малко топлина. Намаляването на скоростта в България е класическа процедура с цел да се гарантира безопасността", обясни експертът пред Bulgaria ON AIR. 

"При по-големи температурни разширения повече се намалява скоростта. До 20-25% от скоростта може да бъде намалена при високи температури. Далеч сме от швейцарската точност, не искаме да бъдем в топ класация, но на средни европейските параметри да отговаря нашата железница. Не може да стане, няма хора, които да управляват тези процеси, няма стратегии, визии, няма капацитет", смята инж. Апелян.

"Българските пътници трябва да разберат, че "тази железница, която се управлява по този начин доста години, няма потенциала да стане нещо различно", допълни той. 

Според експерта, първо трябва някой да започне да контролира минималните стандарти на качество, които БДЖ има.

"Никой не контролира, регулаторът трябва да си влезе във функциите. Един от механизмите, по който можем да достигнем подобрение на качеството, е през конкуренцията, да се увеличат повече железопътни оператори, за да може този сектор да се раздвижи по някакъв начин. Не виждам скоро някакви изгледи за подобрение в тази посока", каза още инж. Апелян.

Гледайте видеото с целия разговор.


1
2 rate up comment rate down comment 0
до кога
преди 9 месеца
БДЖ е в окаяно състояние, защото от 30 години е хранилка за партийни калинки и "донор" за управляващите върхушки! Сигнализирай за неуместен коментар