Над 26 милиона куфара и сакове са били загубени или забравени по летищата в световен мащаб през миналата година.
2022 година е била най-лошият период за последното десетилетие по отношение на изгубен или забавен багаж на летищата. Това отчете директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова в предаването "България сутрин".
По думите ѝ има сериозен ръст на проблемите, свързани с пътническия багаж, като една от причините е увеличеният брой на пътниците, а от друга страна - намаляването на персонала по летищата.
Спасова обясни, че, ако имаме изгубен, забавен или повреден багаж, трябва да се спазват определени срокове. Ако непосредствено след кацане багажът ни не пристигне, трябва да се попълни протокол за изгубен или забавен багаж. Това става на специализирани гишета, каквито има по всички летища в границите на ЕС.
"Там се описва каква е чантата, куфарът, марка, кога е купен и съответно данните, за да може багажът със следващ полет да пристигне", посочи Спасова.
Ако багажът ни не бъде намерен в рамките на 5 до 7 дни, трябва да се подаде оплакване до самата авиокомпания.
В тези случаи, докато чакат багажът да пристигне, пътниците имат право на разходи за стоки от първа необходимост - козметика, бельо и други. Важно е обаче да се пази касовата бележка, а има и някои стоки, които от компаниите не признават като стоки от първа необходимост.
"Съветваме потребителите винаги да проверяват на сайта на авиокомпанията дали няма специални правила", допълни Спасова.
Ако изминат 21 дни от датата на кацане и отново багажът ни не е открит, той минава в графа изгубен. Тогава започва нова процедура с попълването на нов формуляр, с който се претендира обезщетение.
"Около 1600 евро е максималната сума за загубен багаж, но всичко зависи от конкретния случай. Моят съвет е, ако носите нещо ценно в куфара си, да направите застраховка, защото може трудно да се покрие стойността му", поясни Спасова и допълни, че е препоръчително в багажа да не оставяме скъпи вещи, като например лаптоп.
"В повечето случаи е уточнено, че такива вещи не могат да се превозват и затова авиокомпаниите не изплащат обезщетение за тях", отбеляза Соня Спасова.
Когато багажът ни е повреден, се попълва протокол, към който е хубаво да има и снимка на повредената част. Важно е обаче това да стане преди напускане на летището, предупреди тя.
За кацане на друго летище задължението на авиокомпанията е да превози пътниците до мястото, до което са закупили билет.
"Ако пътник пристигне в крайната точка с повече от три часа закъснение и причината за това е в авиокомпанията, той може да поиска компенсация, която зависи от дължината на полета", заяви Спасова.
Най-често в рамките на ЕС сумата достига около 250 евро.
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
В Испания и Италия банките стимулират дългоочакваното възстановяване на акциите
Илон Мъск подготвя Starlink Mobile – новият мобилен оператор от космоса
Waymo планира софтуерна сервизна реакция заради инциденти с училищни автобуси
Volkswagen планира инвестиции за 160 млрд. евро до 2030 г.