България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Синдикатите и бизнесът са "за" новите мерки в градския транспорт, може ли да е безплатен?

Ваня Григорова и Васил Тодоров смятат, че насърчаването е в правилна посока

26.01.2023 | 09:36 Редактор: Ирена Бакърджиева

Министерският съвет прие нови мерки, свързани с високите цени на горивата у нас. Сред тях са 40% по-евтини карти за градския транспорт за пенсионерите, 70% намаление за картите на учениците и безплатно пътуване за деца до 10 години.

"Всички мерки, които насърчават ползването на обществен транспорт, са в правилна посока. Няма никакво съмнение, че това е полезна мярка, тъй като задръстванията в София започват от 15 септември. По този начин биха могли управляващите да насърчат ползването на публичен транспорт. Друг е въпросът доколко транспортът е достатъчно удобен за всички части на градовете", заяви икономическият съветник от КТ "Подкрепа" Ваня Григорова в студиото на "България сутрин".

Тя уточни, че има много места, до които няма удобен градски транспорт, включително междуградски. И за немалко хора, които живеят извън София, но работят в столичния градски транспорт, тази мярка няма да облекчи разходите, защото те трябва рано сутрин вече да бъдат напът, а това предполага да се придвижват с личен автомобил, въпреки че мярката с компенсацията от 25 ст. за литър гориво вече е отменена.

Главният секретар на БТПП Васил Тодоров подкрепи пред Bulgaria ON AIR твърдението, че подобни мерки са в полза за обществото и бизнеса, след което обясни, че градският транспорт няма как да бъде формулиран като изцяло безплатен, тъй като някой трябва да плаща сметката. "Това е мярка, която насърчава използването на обществения транспорт, насочена е към уязвимите групи, има определена целенасоченост", добави той.

Григорова изтъкна, че предложението за изцяло безплатен обществен транспорт е било на КТ "Подкрепа" във връзка със Зелената сделка и намаляването на емисиите. Тя се опасява, че намаляването на цените на картите ще доведе до допълнително затруднение в някои градове, тъй като тези средства ще бъдат изплащани в края на годината. Това означава, че дружествата през това време ще трябва да кредитират по някакъв начин тази дейност и много по-трудно ще се постигне увеличение на заплатите на заетите в градските транспорти.

"Мярката е целенасочена, ресурсът е ограничен. Ограниченият ресурс на държавата, общинските бюджети налагат да се направи преценка и мерките да бъдат насочени към тези групи, които имат най-голяма нужда", смята Тодоров.

"Част от работещите наистина ползват градски транспорт и те ще бъдат по-скоро натоварени от някои мерки, които бяха предприети от общините за увеличаване на приходите на градския транспорт, така че да може той да си покрива разходите, защото това се плаща от работещите", каза Григорова.

По думите ѝ много сектори са недофинансирани.

"Това щеше да се изговори детайлно, ако служебният кабинет беше изпълнил задължението си да внесе нов проектобюджет в НС. Те предпочетоха да абдикират, да изчакат партиите да се договарят и евентуално по този начин да ги притиснат да формират правителство. Благодарение на замразяването на бюджета много сектори ще останат и без 1% увеличение на заплатите", коментира още Григорова.

Гледайте видеото с целия разговор.