fallback

Конкуренцията на пазара у нас - огромна! Цените - в ръцете на потребителите

Търговците отрекоха обвиненията на производителите, че в магазините се слагат високи надценки

08.01.2020 | 08:58 Автор: Ралица Братанова

Търговските вериги отвръщат на удара. В края на годината производители упрекнаха големите магазини в страната, че поставят огромни надценки. Те обявиха, че така например хлебопроизводителите печелят само 40-45% от цената на насъщния в магазина. 

"Цените винаги са били в ръцете на потребителите. Те се определят от търсенето и предлагането", посочи изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия Йордан Матеев в "България сутрин".

Той посочи, че при пазарната икономика е важно дали има конкуренция.

"Нашите анализи показват, че българският пазар има огромна конкуренция. В Западна Европа 80-90% от пазара се държи от петте най-големи търговски вериги, в Източна Европа този дял е около 60-70%, в България най-големите 10 търговски вериги имат 40%, чуждестранните вериги имат 1/3, останалите 2/3 са от български компании. Има огромен избор", обясни той.

По думите му именно това прави цените на хранителните продукти у нас по-ниски в сравнение със средните европейските стойности на същите продукти.

"В България има безкрайно много видове търговци - хипермаркети, супермаркети, квартални магазини, смесени магазини, специализирани магазини, пазари, тържища, онлайн търговия... Всички те формират своите цени по свой механизъм. Не са едно цяло", обясни изпълнителният директор пред Bulgaria ON AIR.

Матеев коментира, че преди една година браншът е бил проверяван и изводът бил, че пазарът е конкурентен и се работи при честни условия. 

Той допълни, че нормата на печалба на търговските вериги е около 2%, а на производителите е в пъти по-голяма, а така стоят нещата и в цяла Европа.

На 13 януари превозвачите заплашиха да блокират всички видове транспорт, заради недоволството си срещу тол системата. Това ще застраши и търговските вериги.

"Ние участваме в работната група по въвеждането на тол системата в България. Смятаме, че това е бъдещето - трябва да се плаща за изхабяване на пътищата. Това, с което имаме проблем, е драстичното увеличаване на цените още първата година. Нашите анализи покзват, че разходът за транспорт ще се покачи с 20%, което е твърде много. Трябва да стане постепенно", категоричен бе Матеев.

Гледайте видеото с целия разговор.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от България сутрин
fallback