Брюксел 1

Събота от 17:00 часа
още

"Лукойл" заобикаля ембаргото на ЕС

Кремъл е спечелил 1 млрд. евро от дерогацията

13.11.2023 | 13:28 Редактор: Таня Харизанова

"Лукойл Нефтохим“ заобикаля ембаргото на Европейския съюз за руски петролни продукти. Кремъл е спечелил около 1 милиард евро от европейската дерогация за България, твърди анализ, изготвен от Global Witness, Центъра за изследване на демокрацията и Центъра за изследване на енергията и чистия въздух. Доклад публикуван в Политико. За коментар в студиото на БРЮКСЕЛ 1 е бившият заместник - министър на енергетиката Явор Куюмджиев. 

"Няколко неща ми направиха впечатление. Първо, това е от серията "Една жена каза". Защото там се твърди, че били пренатоварвани горива в открито море, в някакви пристанища. Тези хора, които са писали доклада, са били в открито море, видели са го, как точно ще го докажат, в някакви скрити, тайни малтийски пристанища или Испанския анклав се лута в Северна Африка" казва Явор Куюмджиев.

"Теоретично всичко е възможно, но ако наистина нещо такова се е случило, трябва да пуснат сигнала в прокуратурата - или българската или европейската, да разследват и ако някой нещо нередно е направил, да си понесе наказанието. Всичко останало ме води към мисълта за доста елементарен пиар", добавя гостът.

Куюмджиев уточни за кого е този пиар.

"За този, който иска да купи рафинерията. Защото всичко това води към целия този натиск, който се упражнява върху собственика на рафинерията, води натам да бъде принуден да се раздели с нея. И то не на пазарна цена. Към тази мисъл ме води следния пример. Миналата година абсолютно същото се случи в Италия. Същата компания имаше рафинерия в Италия, която беше подложена на подобни репресии и те я продадоха. Забавното в кавички е, че новият собственик на рафинерията в Италия е кипърска офшорка. Кой стой зад кипърската офшорка, вече никой не знае. Може да е пак Лукойл, може да е някой друг. Но, горе-долу, натам вървят нещата".

Гостът коментира и цените на горивата у нас.

"Като дизеловото гориво сме вторите най-евтини в ЕС. И в двата случая най-евтино е в Малта, но това е по други причини. Тя е малък остров и няма особена връзка с останалата част от континента. Това е реалността. Средната цена на бензина и на дизела в България с около 45 стотинки по-евтина от средната за Европейския съюз", категоричен е Явор Куюмджиев и уточни подробностите.

"Когато петролът струва толкова, той струва толкова и тук, и в Холандия, и в Швейцария. Или тук струва малко по-низко, защото купуваме руски петрол все още. Но разликите не са два пъти. Така че няма логика да бъде два пъти по-евтино. Тази степен на по-евтино доказва, че българските потребители наистина плащат по-малко от всички останали в ЕС. Дали може още по-малко? Може би може, не знам. Но как се определя, кое е нормална печалба, кое е свръхпечалба? Последните две години в цяла Европа се говори много усилено за свръх печалби. Какво значи свръхпечалба? Такъв термин в икономиката няма. Има пазар, търсене и предлагане. Ако някой е успял да инвестира, да усети накъде върви пазарът, в каква посока се развива ситуацията, е бил достатъчно прозорлив, защо да не спечели?"

"Всички производители на електроенергия през миналата година бяха обложени с данък върху свръхпечалба, което е анти-пазарно", добавя гостът.

"Вътре в държавата има хора, които се събуждат с отмяна на дерогацията и заспиват с отмяна на дерогацията. Но не е внесено отново искане за дерогацията. Според мен, на 90% ще бъде отменена. Аз смятам, че цените на горивата ще се вдигнат веднага след това", прогнозира Куюмджиев.

Другата важна тема са цените на тока след либерализацията на пазара на електричество. Президентът наложи вето върху тези законови текстове, които казваха, че пазарът ще бъде либерализиран от 2026 г. и за битовите потребители. Народното събрание обаче отхвърли президентското вето. Как ще се развие от тук нататък въпросът с цените?

"Влизаме в познатата схема "поправка на поправката". Това, което ще се случи от 1-ви юли догодина, е излизане на свободния пазар на ЕРП-тата, които са нашите единствени доставчици на ток в момента. Другото, което ще се случи с тези промени, е, че от 1-ви януари 2026 год. ние ще преминем на свободния пазар. Ние продължаваме да сме на регулирания пазар, ЕРП-тата обаче не са. И какво се случва? Ако вземем за пример петъчната цена, тя беше 256 лева за MWh, което означава 26 стотинки грубо за KWh. Регулираната цена до 1 юли догодина е 14,5 стотинки. Да кажем 15. От 15 до 26 стотинки има 11 стотинки разлика. От 1 юли догодина ЕРП-то - ако цената на 1 юли е същата каквато е петъчната, ще губи 11 стотинки, когато ни продава всеки KWh електроенергия. Той ще купува на 26, ще трябва да ни продава на нас на 15, защото такава е регулираната цена. Регулирания пазар не е отменен, но той няма право да купува от регулирания пазар. Само за нас има. Тази разлика казват, ще се компенсира с парите, които се събират във Фонда за сигурност на енергийната система. Само че, аз не съм убеден, че в този фонд има достатъчно пари да компенсират няколко стотин милиона лева на месец. А ако цената на тока от първи юли бъде 40 стотинки за киловат час или 50 стотинки за киловат час, никой не може да прогнозира, как ще се развие цената на електроенергията", категоричен е Явор Куюмджиев.

Гледайте целия разговор във видеото.