fallback

Метрото на София навърши четвърт век

160 хиляди човекочаса икономисват софиянци, ползващи метрото, казва Стоян Братоев

13.02.2023 | 16:49 Автор: Таня Харизанова

В предаването "Брюксел 1" гостува проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на “Метрополитен” ЕАД. 

Метрото на София навърши четвърт век. Оптимизъм или песимизъм за неговото бъдеще? С госта говорим и за европейските фондове в помощ на метрополитена - единственият инфраструктурен обект, който се изпълнява по ПВУ.

Предстоят 3 нови линии да се довършат - до „Левски“, до „Слатина“ и до „Студентски град“.

На всеки участък сроковете са различни, разбира се. Всичко това е част от общия устройствен план на София. Той е с дългосрочна перспектива, така че всеки един участък се развива в различни периоди от времето в зависимост от осигуреното финансиране. В момента изпълняваме един от тези участъци – това е до „Левски-Г“ по бул. „Владимир Вазов“ - 3 километра трасе с 3 станции и трябва да бъде завършен до 2025 година. Този участък се изпълнява по Плана за въстановяване и устойчивост. Следващият участък, който предстои да започнем да изграждаме тази година и чиято подготовка вече е в напреднала фаза, е участъкът до „Гео Милев“ и „Слатина“, зала Арена Армеец София и Тех Парка, както и Цариградско шосе - 6 километра трасе с 6 станции. Този проект беше изваден от Плана за въстановяване. Той си върви по друга схема на финансиране. Надяваме се в бъдеще ще има начин да се усвоят и допълнители средства, но засега на този етап не се изгражда с европейски средства. Има такава приказка, но към момента в общината има решение за теглене на заем, като там има допълнително и влакове, така че най-вероятно ще има смесено финансиране. Това е вторият участък. В малко по-далечна перспектива вече предстоят другите участъци, които споменахте. Тъй като метрото е много тежък и сложен проект и подготовката на един участък, за да се започне строителство, изисква 5-6 години, тези участъци, за които споменах, се готвят от 2015-2016 година с всички тези процедури, които сме извървели. Така че с другите участъци в бъдеще в момента готвим такива процедури. Освен това имаме вече почти готов проект, в момента е на финалната права - Регулационният план за удължаване на първата линия през жк „Люлин“ към Околовръстно шосе с 2 спирки, тъй като в „Люлин“ има 3 спирки, от които едната дори не в квартала – метростанция „Сливница“. По този начин районът ще бъде по-добре обслужен, както е „Младост“, който вече има 5 спирки – най-добре обслуженият с метро квартал. Там сме на финалната фаза за одобрение на Общия устройствен план и има идеен проект. Другият участък, който готвим в момента и който занапред ще изисква доста време, е участъкът по бул. „Черни връх“ от „Сребърна“ до „Околовръстен път“ с ляв завой в посока „Студентски град“. Там са планирани около 5 километра с 5 метростанции, като по-голямата част от трасето я има в Общия устройствен план, т.е. една процедура, която трябва да се направи, вече е изпълнена. В момента има допускане за изготвяне на регулационен план в рамките на тази година и вече, в зависимост от перспективи за финансиране, ще се говори за изработване на идейните проекти, така че вървят и там нещата. Общо взето няма метрополитен на света, който е започнал да се строи и да е спрял изцяло. Има моменти, в които се строи по-интензивно, такива, в които се строи малко по-бавно, в зависимост от финансовите възможности и в зависимост от потребностите и развитието на града, защото в Общия устройствен план имаме развитие и на север, например към „Илиянци“, но там все още няма пътници. Когато се уплътни територията и има потребност, тогава ще има подобна подготовка и за този участък.

Третият участък ще се финансира в зависимост от възможностите. Какво предвиждате - ще се финансира със средства на столична община, с европейски средства, със смесено финансиране, със заеми?

Много е далеч, за да се каже. Първо има още няколко години подготовка на този участък, за да се говори за финансиране. А времето ще покаже, дали ще има възможност за финансиране, самата община няма да може едновременно да финансира и този, и друг участък, просто защото това са големи средства за мащабите на общината, нищо че говорим, че Столична община има голям бюджет. Ако го сравним с други големи градове в Европа с подобен мащаб, ще видим, че не е толкова голям. Така че ще се търси решение, когато има готовност. В момента имаме готовност за тези двата, подготвяме следващия, а тези няколко години са ни необходими, за да се подготвят проекти. Финансирането идва, като има готови проекти. Преди малко стана въпрос, че имаме общо 52 километра трасе. Само в последните 14 години имаме изградени 34 километра по линия на съфинансиране от европейските фондове и от общината, разбира се. Именно защото имаше предварително изготвени проекти всички тези процедури бяха минали и нашата задача е, паралелно със започването на двата участъка, да се подготвят следващите един-два участъка, така че, когато се осигури финансиране, да има готови проекти. И, като напредват тези два участъка, ще се види дали има перспектива или кога ще има финансиране и тогава ще се поставят на масата и те, но трябва да бъдат подготвени, а самото подготвяне е много работа и изисква доста време.

Вие споменахте, че до „Левски-Г“ лъчът на метрото се финансира и по Плана за възстановяване. Предоговарянето на плана сега пречи ли по някакъв начин на средствата?

Не, той не касае нашия проект, така че там са други целите на това предоговаряне, даже аз нямам представа докъде е стигнало, как върви и така нататък, защото то касае енергетиката.

Стоян Братоев подчерта, че ефектът от метрото е огромен за София. Аз го казвам винаги с ползите. На първо място, средното пътуване с наземния транспорт е 14 км/ч, дори с автомобил в пиковите часове в София средната скорост е 22 км/ч. С метрото е 36-38 км/ч. Второ – екологията и задръстванията – 25-30% по-малко са задръстванията. Ако днес се спре метрото, утре ще видите какво ще стане – градът ще се блокира, защото, при 10% увеличение на пътниците, започват вече сериозни задръствания на колите. Между 80-90 хиляди автомобила по-малко се движат в следствие на метрото. Замърсяване на въздуха е с над 200 вида вредни вещества по-малко, като около 79-80 хиляди тона годишно не се изхвърлят в София поради наличието на метрото. И най-важен е социалният ефект – по-бързото пътуване – 160 хиляди човекочаса икономисват софиянци, ползващи метрото, в сравнение с ползването по-бавния наземен транспорт.

Целия разговор гледайте във видеото!

 

fallback
Още от Брюксел 1
fallback