Денят ON AIR

Всеки делник от 18:45 часа
още

Медиите у нас - свободни, но не независими? Фалшивите новини ли са голямото зло днес?

Отговорите на тези въпроси дадоха пред Bulgaria ON AIR проф. Иво Инджов и Пепи Димитрова

22.09.2017 | 20:24 Редактор: Жанета Нейкова
Медиите у нас - свободни, но не независими? Фалшивите новини ли са голямото зло днес?

Българските медии свободни ли са, но не независими? Превръщат ли се фалшивите новини в голямото зло? На тези въпроси отговориха в "Денят ON AIR" преподавателят по журналистика във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" доц. Иво Инджов и PR експертът Пепи Димитрова.

Фалшивите новини съществуват отпреди 120 години, но днес сме станали толкова чувствителни към тях заради дигиталната среда, в която те се разпространяват с лавинна скорост, смята Пепи Димитрова.

По думите й, когато огромната аудитория се доверява без да проверява съдържанието, е много лесно да приеме написаното за вярно, но идва и другият проблем - когато истината бъде наречена "фалшива новина", защото нещо на някого не му харесва.

Според него е необходима промяна в законодателството, която ще забрани финансирането на сайтове, които не спазват Етичния кодекс, налагане на мерки, които ще спрат финансирането на медии, разпространяващи фалшиви новини, както и е важно да има медийно образование в училищата, категоричен бе преподавателят по журналистика пред Bulgaria ON AIR.

"Етичният кодекс не се спазва от класическите медии - дали с ясна цел, дали от незнание. Трябва да има обучение, журналистът да подлага на съмнение информацията, която среща, както и да притежава критично мислене", отбеляза Пепи Димитрова.

Тя подкрепи думите си с пример отпреди няколко години, когато се проведе дебат за Закона за допълнителното доброволно пенсионно осигуряване. 

"Тогава председателят на един от синдикатите заяви, че изпълнителен директор на пенсионно дружество получава 200 хил. лева заплата на месец, което бе абсолютна лъжа. Всеки, който познава икономическата среда у нас може да каже, че не е вярно", отсече PR експертът.