Денят ON AIR

Всеки делник от 18:45 часа
още

Ротационен принцип за председателите на НС - какво казва Конституцията?

Според Емил Дечев законопроектът за разследване на главния прокурор може да се приеме за около 3 месеца

19.04.2023 | 20:42 Редактор: Михаела Димитрова

На дневен ред са законите за съдебната реформа - моментът на развръзката настъпва.

"Оформени са вече две мнения между юристите - едното е, че това е категорично противоконституционно, а второто е, че макар и сложна технология, тя все пак не противоречи на Конституцията. Моето лично мнение е, че това не е противоконституционна мярка. В същото време обаче, понякога детайлът се крие в подробностите. Важно е да се подчертае, че няма как да има двама председатели, които да се въртят едновременно, като само един председателства. Съгласно българската Конституция - председателят на НС е само един", каза зам.-министърът на правосъдието Емил Дечев в "Денят ON AIR".

"За да се стигне до това ротиране, трябва този, който беше избран днес, след 3 месеца, ако парламентът съществува, той да си подаде оставката и съответно двете сили, които се договориха, да си спазят договорката и да гласуват новия председател. Това е така нареченото "джентълменско споразумение". От моя личен опит и това, което съм наблюдавал в други държави, мога да кажа, че е имало подобни такива споразумения, като искам да обърна внимание, че това не винаги е работило", обясни Дечев.

Запитан дали в нашия вариант това би било работещо и успешно, той отговори: "Трудно е да се каже, защото ние не знаем колко време ще трае парламентът. Ако животът му е примерно 2 месеца, тази ротация няма как да се случи, ако е повече от три месеца, тогава да видим, не мога да се заема с прогнози."

"При една добра организация на депутатите и ръководството на НС, което току-що бе избрано, е възможно за около 3 месеца да се приеме законопроекта, в който се урежда механизма за разследване на главния прокурор. Факт е, че една част от политическите сили започнаха да променят отношението си по този законопроект. Ако преди имаха едно пренебрежително отношение към него или го отричаха, сега те всъщност започват да говорят, че са готови да го гласуват", коментира още Дечев.

По негови думи е нормално този законопроект да е приоритетен. "Правни последици на този законопроект няма да въздействат само и единствено в областта на съдебната власт, той има по-широко влияние в много други сфери на обществото. От известно време определени държави членки на ЕС вече поставят като условие за приемането на България в Шенген именно този законопроект, да бъде гласуван и да стане закон. Влизането в Шенген ще се отрази положително на българската икономика, земеделие, защото на българските стоки няма да им се налага да чакат на шенгенски граници, което оскъпява цената на продукцията, ще се отрази добре и на българския туризъм", подчерта зам.-министърът на правосъдието пред Bulgaria ON AIR.

"Не приемам критиката, че в текста има противоконституционни текстове, защото част от разпоредбите били дискриминационни, а друга част нарушавали основен конституционен принцип, това са неоснователни критики, в държави като Испания и Португалия от няколко десетилетия има подобен механизъм, където съдия от техния Върховен касационен съд се избира временно да изпълнява ролята на прокурор, за да разследва различни магистрати на висша длъжност, включително главния прокурор. Нито една сериозна институция на Европа не е приела, че тези две държави имат проблем с базисни демократични конституционни принципи като разделение на властите или забрана за дискриминация", каза Дечев.

"Мога да кажа, че през тези 32 години в България КС има решения, с които може да се гордее и трябва да се изучават от българските студенти по право и такива, за съжаление, имало е и други случаи, за които не може да се каже такова нещо", смята той. 

Гледайте целия разговор във видеото.