Въпреки връщането на машините за балотажа, вотът отново не премина през проблеми. Граждани се оплакваха от сгрешени и смачкани разписки.
"Видяхме редица технологични проблеми на изминалите избори. Изборният протокол за СИК е изключително облекчен. Проблемът е по отношение на членовете на Секционни избирателни комисии. В голямата си част извършват съвестно своята дейност", коментира в "България сутрин" Ивилина Алексиева-Робинсън, която е бивш председател на ЦИК.
Според нея грешките се дължат на обучението на членовете и на интегритета им. По думите на Алексиева-Робинсън трябва да се въведе стандартизирано обучение за членовете на СИК.
"В нашето законодателство все още съществува възможност за членове на СИК да бъдат избирани хора, които не са преминали обучение и може да бъдат променяни в последния момент. Такава замяна да не бъде допускана", посочи гостът в студиото.
Алексиева-Робинсън изтъкна, че не е добре да противопоставяме една технология за гласуване на друга. Тя отбеляза, че случващото се в България остава неразбираемо за останалата част на света.
"Машинното гласуване беше въведено с цел да сведе почти до 0 броят на недействителните бюлетини и гласовете да се броят по-бързо. Но когато се въвежда машинно гласуване, би следвало да се спазват международни стандарти, които включват дълъг период от време на тестване на машините - като софтуер, хардуер и възможности за пробив. Законодателят трябва прагматично да започне дискусия, защото политическата пропаганда води до рушене на доверието в изборите", подчерта бившият шеф на ЦИК.
Стефан Манов от Обществения съвет към ЦИК на свой ред каза, че сме имали проведени няколко перфектни избора със 100% машинно гласуване в секции с над 300 избиратели.
"Такива са ни СИК, такова е нивото на хората, на партиите, на ЦИК. Няма защо да смятаме и да се надяваме на утопии - нито обучението ще се подобри, нито съставите ще спрат да се сменят. Изгонихме читавите хора от съставите на СИК с тези безумни чакания по нощите. Кардиналното решение е 100% машинно гласуване", категоричен бе Манов пред Bulgaria ON AIR.
"ЦИК обича да споменава, че тя е органът, който управлява изборния процес в страната. Тази отговорност трябва да се носи докрай. Когато получаваш заплата между 8 и 12 хил. лв. месечно 12 месеца в годината, ти трябва да управляваш този процес. Имаме провал - няма машинно гласуване на първи тур. Имаме провал - на втори тур имаме сериозен проблем с подбора на хартията. ЦИК просто трябва да подаде оставка за неспособност да изгради капацитет за справяне с машинното гласуване. Това е саботаж на машинното гласуване и на изборните права на гражданите", обясни събеседникът.
Манов изтъкна, че ЦИК отказва да дефинира размерите и формата на параваните - "останаха онези тъмни стаички".
"Зад паравана може да си снимат вота, за да го отчетат. Нещо, което машината не позволява", даде пример той.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR
Гледайте целия разговор във видеото.
Заспалият Ливърпул пак живна с победа над Интер
Ще се проведе втори национален протест с искане за оставка на кабинета
Специалистите по здравни грижи излизат на протест
Защо Ричард Гиър е получил 20-годишна забрана да бъде водещ на "Оскарите"?
Защо тялото ни търси тишината?
Селективен мутизъм: Когато думите на детето замръзват от страх
Какво е влиянието на епигенетиката при ендометриозата?
БАПЗГ организира протести в цялата страна от сряда заради ниските минимални заплати в последните проектобюджети
Китай бързо настига САЩ в научните постижения
Температури до -98°C: Къде се намира най-студеното място на Земята
Под Гренландия са засечени температурни аномалии
Телескопът XRISM е открил хлор и калий в останките от свръхнова
България е сред водещите държави в света по връзка с природата
Зеленски иска актуализиран план за мир с Русия до 10 декември
Младеж пусна кадри как се вози на покрива на автобус в София
Радев проговори дали и кога може да създаде партия
Полицията във Варна с важна информация за утрешния протест
S&P 500 затвори почти без промяна в очакване на решението на Фед за лихвите*
Stellantis ще работи с естонски стартъп за внедряване на автономни коли в Европа
Защо се очаква цените на батериите да паднат отново през 2026 г.?
Капитан Калчев: България не реагира адекватно в ситуацията с танкера "Кайрос"