Въвеждането на увеличението на винетките не е справедливо, коментира омбудсманът Мая Манолова за bTV. Според нея аргументите на регионалния министър Лиляна Павлова и на шефа на АПИ инж. Лазар Лазаров са несъстоятелни.
"Направих справка. Отпечатването на еднодневна винетка би струвало 0,40 стотинки и плюс 0,10 стотинки за разпространение - 1,50 лева би била една разумна цена за еднодневна винетка, която хората, които не ползват всеки ден републиканската пътна мрежа, а инцидентно - ще могат да си позволят." - поясни Манолова.
Според омбудсмана чрез дневните винетки биха са увеличили приходите и събираемостта в касата на АПИ.
"Сега тези, които пътуват инцидентно изобщо не биха си купили винетки. Несправедливо е да дадат 15 лева, ако 5 пъти в годината ще ползват републиканската пътна мрежа, за да отидат да си купят лекарства или за някаква административна услуга, за рецепта, за посещение при лекар. Те ще трябва да плащат цената на седмичната винетка и в крайна сметка да изпълнят цената на годишната винетка. Това е несправедливо за българските граждани." - заяви Манолова.
"Освен това министър Калфин наскоро отчитайки въвеждането на еднодневните трудови договори обяви, че след като е въвел еднодневен трудов договор събираемостта на осигуровки се е увеличила за шест месеца с 1 млн. 600 хил. лева. Така че, ако министър Павлова обмисли предложението ми, което съм адресирала към МС, би се уверила, че това ще увеличи събираемостта от винетни стикери." - добави тя.
Мая Манолова се чуди защо се бави въвеждането на електронната винетка. По думите й в повечето европейски държави има такива.
"Направихм едно много детайлно проучване на плановете на АПИ. Например за 2016г. министър Павлова е предвидила 197 млн. приходи от винетни стикери, а не 250 млн. лева, както се твърдеше, не - 300 млн. лева, нито тези 600 - 700 млн. лева, колкото са необходими, а само с увеличението 197 млн. лева. Предвидени са за рехабилитация и укрепване на пътища, за ремонти - 216 млн. лева, тоест ние сме далеч от числата, които се обявяват от АПИ. Чрез въвеждането на еднодневна винетка би се увеличило събираемостта." - прогнозира Манолова.
Омбудсманът заяви, че има законовата възможност да направи предложение за промяна в подзаконов нормативен акт, защото в Закона за пътищата има възможност за еднодневна винетка. По думите й в наредбата, която приема МС в момента няма възможност за еднодневна винетка за леки автомобили - промяна, която тя вече е предложила.
На 16 януари регионалният министър Лиляна Павлова заяви, че еднодневна винетка няма да има, защото в ЕС няма такава практика, а и разходите за отпечатването ще са по-високи от приходите.
Според направен анализ реалната цена на годишната винетка за леки автомобили трябва да е около 150 лева, коментира министър Павлова на 23 януари. По думите й всички приходи от тях ще се реинвестират в поддръжката на пътища.
"Актуализацията на цената на стикера у нас ще зависи от въвеждането на тол система за тежкотоварни автомобили и преминаването към електронна винетна система за леките автомобили. Тогава може да не се наложи ново увеличаване на цената." - поясни министър Павлова, цитирана от пресцентъра на МРРБ.
Тя поясни, че не може да каже дали и през 2017г. цената на винетките ще бъде същата. Републиканската пътна мрежа е 20 000 км, от които 8000 км са магистрали и пътища от първи и втори клас, по които се движи транзитният трафик.
Анализът на ценообразуването на винетките е много сложен, коментира председателят на УС на АПИ инж. Лазар Лазаров пред Нова телевизия на 25 януари.
"Държавната пътна мрежа е 20 000 км. Ремонтните дейности трябва да се извършват на 10 години, което означава преасвалтиране на пътя. Междувременно има текущ ремонт. Това означава, че на всяка година, ние трябва да правим ремонт на 2000 км. Най-ниската цена, която сме постигнали е около 360 000 лева на км. Всяка година трябва да даваме 720 млн.лв., а бюджетът на АПИ е 200 млн. лв." - обясни той.