Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов свиква спешна среща във връзка с неуредиците на летище "Васил Левски" София. Вчера близо 300 пътници на полет от Лондон са били блокирани за близо час в "ръкава", свързващ самолета с терминала на летището.
Срещата ще се проведе утре, неделя, в 10:00 ч на Терминал 2. Участие в нея ще вземат ръководството на ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА), изпълнителният директор на "СОФ Кънект" и неговият екип, представители на Агенция "Митници", "Гранична полиция", както и всички наземни оператори, отговарящи за обслужването на пристигащи полети от трети страни.
Всяко от звената трябва да представи пред министър Караджов вариант за по-добра организация за влизане в България на пътници, пристигащи от страни извън ЕС.
В дежурния център на "Гранична полиция" на Аерогарата е получено обаждане от дежурен координатор на ЕЕН 112 за сигнал от пътник, който не може да напусне самолета. Незабавно са изпратени служители от дежурната смяна на ГКПП Аерогара София, които са установили, че действително има пътници, намиращи се в т. нар. "ръкав" между самолета и терминала, които не могат да излязат.
Тъй като проблемът е извън компетенциите на граничните полицаи и се обезпечава от наземния оператор на летището, веднага са повикани компетентни техни служители, които да отворят електронните врати по пътя към изходите на терминала.
ГД "Гранична полиция" няма компетенции по транспортиране на пътници, нито по обслужване на сградата на терминала, самолетите и обслужващите автобуси.
Във въпросния случай пътниците не са могли да стигнат до зоната за граничен контрол, но граничните полицаи са оказали съдействие на наземния оператор, отговорен за обслужване на Терминал 2.
Кой ще поеме отговорността
В позиция на "СОФ Кънект" - операторът на летище "Васил Левски" във връзка със зачестилите случаи на лошо обслужване на пътници, заяви, че отговорността е на наземните оператори – “Голдеър Хендлинг” AД България и "Суиспорт България" АД.
Цялата позиция на "СОФ Кънект":
Във връзка с инцидента от петък и със зачестилите случаи на лошо обслужване на пътници "СОФ Кънект" заявява, че отговорността е изцяло на наземните оператори - компаниите "Голдеър Хендлинг" АД и и "Суиспорт България" АД, които обслужват пътниците на летището в София – от чекирането им, през проверката на размера на багажите преди отвеждането им до самолета, превозването им с автобус или преминаването им на ръкав и времето за доставянето на багажа.
Още през февруари тази година "СОФ Кънект" изпрати на ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" към Министерство на транспорта и съобщенията документ, с който настоя наземните оператори да спазват базови стандарти за обслужване на пътниците, но резултат нямаше.
Двата наземни оператора са избрани от МТС и имат договори за обслужване с авиокомпаниите, не със "СОФ Кънект". Тяхната дейност се контролира от ГД ГВА и единствено тя може да повлияе за подобряване качеството на обслужване на пътниците.
Приветстваме срещата с Гроздан Караджов, заместник министър-председател и министър на транспорта и съобщеният,а утре (неделя) и очакваме да обсъдим и заедно да намерим най-правилното решение в името на доброто обслужване на пътниците на летището.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)