МОН ще залага повече на качеството, а не на количеството в учебния материал

Основен проблем сред учениците е социалното неравенство, сочи докладът на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие

26.04.2024 | 18:20 Редактор: Вяра Димова

По-малък брой от 15-годишните у нас планират да учат висше образование в сравнение с връстниците си от други държави.

България е избрана сред 16 държави за представянето на доклада на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, който проследява емоционалните и социални умения сред учениците. 

"Социалното и емоционално обучение намалява трудностите от срещата с реалността. То дава възможност да се изправят срещу стреса", смята вицепрезидентът Йотова.

"Когато говорим за социално и емоционално умение става въпрос за кураж, съчувствие и възможност да се справяме с емоциите. Именно тези умения ни правят хора в света на изкуствения интелект, да бъдем креативни и да общуваме. Често резултатите, които виждаме от училище, са оценките по математика, науките и история, затова задачата ни тук е да направим невидимото видимо", обясни директорът "Образование и умения" на ОИСР д-р Андреас Шлайхер.

Данните в доклада посочват, че основен проблем сред българските ученици е социалното неравенство.

"Социалните неравенства са проблем в България. Това показва, че училищата в България не се справят да изградят равна среда за развитие на всяко дете. Със сигурност социалното и емоционалното образование е в основата, за да можем да изградим по-здраво общество и да могат учениците да усвояват когнитивните знания като математика", посочи Йоана Маринова от Фондация "Лъчезар Цоцорков".

"Трябва да изведем така важните умения на преден план. Трябва да премахнем количеството от материала, с който занимаваме децата. Трябва да работим и с учителите, не можем да изискваме от тях само да се подготвят по нови теми, а те да не знаят откъде да започнат", настоя зам.-министърът на образованието и науката Наталия Митева.

За да бъде положителен резултатът от всяка една промяна в средата на ученика, както в училище, така и извън него, отговорността трябва да е споделена.

"Тези задачи са задачи на цялото общество- на семейството, на бизнесите и трябва да мислим какви ролеви модели искаме да покажем", добави още министър Наталия Митева.

През октомври трябва да излезе и втората част на доклада, която е с фокус върху насилието в училищата.

Вижте повече в репортажа на Мартин Керефейски.

Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)