НСИ: Разходите за храна скочиха с 18%, за данъци и осигуровки - с 32%

Най-много е увеличението в покупателната способност при масло, боб и хляб

18.04.2024 | 12:23 Редактор: Елеонора Танева
НСИ: Разходите за храна скочиха с 18%, за данъци и осигуровки - с 32%

През 2023 г. българските домакинства са изразходвали 10 044 лв. средно на лице, което е с 19,7% повече в сравнение с 2022 година. За периода 2014 - 2023 г. разходите на домакинствата се увеличават 2,2 пъти, показват данните на НСИ.

Относителният дял на потребителския разход от общите разходи на домакинствата намалява от 83.,4% през 2014 г. на 81,8% през 2023 година. През периода 2014 - 2023 г. се наблюдават следните промени по отношение на някои видове разходи средно на лице от домакинство:

Изразходваните средства за храна и безалкохолни напитки през 2023 г. са 2 987 лв., или с 18.1% повече спрямо 2022 г. и 2 пъти повече в сравнение с 2014 година;

Разходите за облекло и обувки през 2023 г. са 348 лева. В сравнение с предходната година те нарастват с 23.8%, а спрямо 2014 г. - 2 пъти;

Разходите, свързани с жилището (вода, електроенергия, горива, жилищно обзавеждане и поддържане на дома), за последната година са 1 685 лева. В сравнение с 2022 г. нарастват със 7.6%, а спрямо 2014 г. се увеличават 2.2 пъти;

За здравеопазване през 2023 г. cа изразходвани 610 лв. - с 11.7% повече от 2022 г. и 2.6 пъти повече спрямо 2014 година;

За транспорт и съобщения през 2023 г. са похарчени 1 159 лв., което е с 19.0% повече от 2022 г. и 2.2 пъти повече спрямо 2014 година;

През последната година разходите за данъци и социални осигуровки са в размер на 1 355 лв. и се увеличават с 32.8% в сравнение с 2022 г., а спрямо 2014 г. нарастват 2.7 пъти.

През 2023 г. настъпват промени при потреблението на основни хранителни продукти средно на лице от домакинство в сравнение с 2022 година. Най-голямо намаление има в потреблението на хляб и тестени изделия - с 3.1 кг, и на кисело мляко - с 1.2 килограма. Увеличава се консумацията на месни произведения - с 0.8 кг, на плодове - с 0.6 кг, на безалкохолни напитки - с 5.9 литра, на алкохолни напитки - с 2.9 литра.

Покупателната способност на домакинствата нараства през 2023 г. спрямо 2022 г. при повечето от основните хранителни продукти. Най-голямо е увеличението на покупателната способност при млечните масла (16.9%), зрелия фасул (16.5%) и хляба (15.0%)

Ще слеете ли майските празници и ще си вземете ли кратка ваканция?

Ще ги слея, има много празнични дни.
51%
Няма да ги слея, защото работата не ми позволява това.
28%
Няма значение, че ще редуваме почивни и работни дни.
21%
Общо 676 гласа

Снимка: БГНЕС