След празниците - какво да правим с нежеланите подаръци?

Често потребителите не могат да върнат покупки от свои приятели и близки

02.01.2024 | 19:24 Редактор: Деси Николова

След празниците, възниква и въпросът какво да правим с нежеланите подаръци. Най-много жалби в онлайн платформата "Ние потребителите" са постъпили по отношение на получени дрехи с различен размер и цвят от заявения или дефектни и неизползваеми стоки. 

Заради неточен цвят или размер – голяма част от българските граждани тази година предпочитат да заменят коледните си подаръци или да получат обратно парите за тях.

Пред подобен казус е поставено семейството на Дорина. 

"Майка ми наскоро беше закупила пуловер на баща ми, оказа му се малък, при което продавачката отказа да го вземе обратно или да го замени за друг. Тя искаше да се обърне към Комисията за защита на потребителите, но не знам колко бързо разглеждат исковете", каза Дорина.

И докато близките на Дорина очакват искът им да бъде разгледан, други потребители не успяват да заменят неизползваема заради дефект стока. Като неработещ нов телевизор. 

"Питам ги какво да правя - казват ми, че трябва да отида да го сменя. Казвам да отида просто и да го сменя този телевизор и питам с какъв – отговори ми "с всякакъв друг, но не и точно с тази марка", сподели потребител.

А за да бъде успешно връщането на която и да е стока, е необходимо да предоставите документ за покупката ѝ то в законно определения срок. 

"Този, който е получил подаръка, ако реши да го върне или замени, при всички случаи ще има нужда от документ, че покупката се е случила точно при този търговец и точно на тази дата. Когато покупката е чрез интернет, законът дава 14 дневен срок за отказ или замяна, ако е от физически обект, законът не задължава търговците да приемат обратно вече продадени стоки", разясни Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние потребителите".

А ако сте изпуснали всички срокове остава и опцията за връщане на нежелания подарък на добра воля от страна на търговците. 

"С фискален бон може, ние си познаваме клиентите и винаги сме откликвали на техните желания. Винаги сме им връщали или парички, или замяна. До седем дневен срок правим тази услуга", каза продавач-консултантът Мариела Петрова.

Мариела споделя и най-важното правило за търговеца, че клиентът винаги е прав. И дава идея - все пак, ако не успеете да замените нежелания подарък, винаги можете да зарадвате с него някой друг. 

Вижте повече в репортажа Надежда Ачева.

Снимка: БГНЕС