Метростанцията, посветена на Гунди, трябва да е готова в края на 2025 г. (+СНИМКИ)

Високите подпочвени води и слабите почви затрудняват изграждането на отсечката на метрото

19.12.2023 | 18:00 Редактор: Елеонора Танева
Метростанцията, посветена на Гунди, трябва да е готова в края на 2025 г. (+СНИМКИ)

До май 2024 г. ще е готова като конструкция метростанцията, отдаваща почит на синята легенда Георги Аспарухов - Гунди.

Конструктивните работи на първата метростанция от разширението на третата линия по бул. "Владимир Вазов"  - МС "Стадион Георги Аспарухаов", са в напреднал стадий и конструкцията на ниво вестибюл е приключена. Спирката е разположена под южното платно на бул. "Владимир Вазов", на кръстовището му с улиците "Васил Кънчев" и "Река Велека". Станцията се изгражда по смесен метод – Милански  плюс надграждане.

В момента се изпълняват строителни работи на ниво перон, които трябва да приключат в първите месеци на 2024 г. Паралелно с тях се работят и архитектурно-строителни работи. Като завършена конструкция станцията ще бъде готова в периода април-май, след което ще стартира работата по т.нар. представителна архитектура на спирката. 

Окончателно станцията, заедно с другите две в отсечката – МС "Тракия" и МС "Владимир Вазов", трябва да са готови в края на 2025 г., съобщиха от столичния Метрополитен.

В тунела между сега съществуващата станция "Хаджи Димитър" и новата "Стадион Георги Аспарухов", който е дълъг 580 м, напредва изграждането на първичната облицовка и изпълнението е точно на 50%. Останалите 50% се планира да бъдат приключени в есенните месеци на следващата година. Характерното за напредъка в този тунел е че се извършва по т.нар. Нов австрийски тунелен метод при изключително тежки инженерно-геоложки условия  – високо ниво на подпочвените води, слаби почви в някои зони и насипи, които са извършени във времето със строителни отпадъци. 

Високите подпочвени води и слабите почви предопределят много тежки укрепителни мероприятия - анкери, усилване на почвата с инжекции, директно вкарване на бетон в свлечени зони, където се образуват каверни и  те трябва да бъдат запълнени. С огромно количество бетон и цимент върви изпълнението на всеки метър от този тунел.

Изпълнител на обекта е "Джи Пи Груп" АД, а автор на дизайна е арх. Ирена Дерлипанска.  Спортният клуб "Левски" е в основата на идеята за тази станция, затова синият цвят  присъства навсякъде – в различни форми и плоскости. Атрактивен детайл от дизайна на станцията ще бъде пространствена решетка, в чийто елементи ще има вградени като пластики различни фигури на спортисти, с чийто спортове  се гордее "Герена". 

Решетката ще виси над пробива между перона и вестибюла.

Снимки: Facebook/Метрополитен