Здравният туризъм може да бъде целогодишен, но има проблем с кадрите

Бизнесът трябва да започне да работи с университетите, смята Грета Христева от Аграрния университет в Пловдив

06.06.2023 | 15:09 Редактор: Михаела Димитрова
Здравният туризъм може да бъде целогодишен, но има проблем с кадрите

България има какво да предложи в здравния туризъм - добре оборудвани бази и квалифицирани лекари - но има проблем с кадрите, а завършващите обикновено не избират да практикуват медицински туризъм, което може да се коригира чрез държавна политика. Сектори като здравен или културен туризъм могат да бъдат целогодишни, което решава проблема със сезонната заетост, но възприятието сред потенциалните, особено по-млади кадри е, че туризмът в страната е само летен или зимен. Това каза ас. Грета Христева от Аграрния университет в Пловдив.

"Миналата седмица в София се проведе международния форум на Световната организация по туризъм в София, като България бе избрана за член на Изпълнителния съвет на Световната организация по туризъм. Това открива големи възможности за развитие на сектора в България заради по-голямата видимост на продукта сред туристите", обясни Христева.

По нейни думи все повече туристите, които посещават дадена дестинация, без значение от основната им цел, се възползват и от останалите предлагани видове туризъм. 

"Чужденците идват за няколко месеца - за да има дългосрочно качествен продукт, който да се докаже във времето, основният двигател за това е персоналът. Бизнесът трябва да започне да работи с университетите - за това само се говори от доста години, но трябва да действа. Постоянно има промени, за образованието в университетите е малко сложно да хване тенденцията и мисленето на новото поколение. Няма асоциация, която да свързва постоянно бизнеса с университетите", на мнение е събеседникът.

Според Христева трябва да им повече практически занятия в образованието на кадрите, а друг негатив е възприемането за ниско заплащане в сектора.

Изкуственият интелект (AI) вече променя сектора и има ефект върху неща като предлагането на услуги, обработката на данни и социални медии.

"Но туризмът все пак си остава емоционален, защото всички искаме някаква емоция и обслужващият персонал ще остане все още човешки труд. AI технологиите допринасят за по-доброто качество и улесняването както на бизнеса, така и на туристите", добави Христева.

Повече по темата четете в bloombergtv.bg

Снимка: БГНЕС