fallback

Съдът отмени цената от 1,60 лв. за билетчето за градския транспорт в София

Наредбата била икономически необоснована, алармира зам.-председателят на СОС от БСП Милка Христова

04.02.2022 | 13:01 Автор: Здравко Черкезов

Административният съд в София отмени Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столичната община в частите ѝ, касаещи цената на еднократното пътуване от 1,60 лв. и на всички останали превозни документи, както и на правилата, по които се образува размерът на тези цени. Това обясни Милка Христова, заместник-председател на СОС от БСП и адвокат по делото срещу решението на Столичния общински съвет, с което беше приета тази Наредба.

"Изключително съм удовлетворена от факта, че съдът е възприел възраженията ми за допуснатите нарушения при определяне размера на цените на превозните документи, които ги правят икономически необосновани и незаконни", изтъкна Христова, цитирана от пресцентъра на БСП.

Едно от възраженията ѝ е свързано с факта, че цената на билета от 1,60 лв., въз основа на която се определят и всички останали цени на превозните документи, е определена на база реализирани 288,837 млн. лв. приходи, разделени на 415,592 млн. пътувания. Но по делото се установи, че пътуванията са 531,565 млн. броя, тоест с 21% повече.

"Използването на намаления брой пътувания на практика обаче води до 23% по-висока базисна себестойност на цената на билета от реалната", обясни общинският съветник.

По думите ѝ приетият разходно ориентиран модел позволява и допуска необосновано увеличаване на разходите на ЦГМ от 13 млн. лв. за 2015 г. до 24,8 млн. лв. за 2017 г.

Съдът е възприел и възражението на адвокат Христова, че в стойността на цената на превозния документ, заплащан от пътниците, неправилно е включена "разумна печалба" от 5%. Тя се покрива от субсидията, което води до нейното двойно плащане.

Възприет е и доводът на Милка Христова, че заложената рентабилност при определяне на цената е в противоречие с европейските правила и регламенти, които изискват общественият пътнически превоз да гарантира, че услугата е на по-ниска цена от тези, които се определя само от пазарните механизми.

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от България
fallback